-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nissan Leaf inntar Oslo
I skarp konkurranse med London, Berlin og Amsterdam valgte Nissan DOGA i Oslo som arena for presentasjonen av andre generasjon av elbilen Leaf. Pakket inn i seminarer om teknikk, byutvikling og elektrisk mobilitet vil nær 700 gjester fra hele Europa delta på presentasjonen mandag og tirsdag.
Det er størrelse på arrangementet når Nissan Europa-lanserer andre generasjon av elbilen Leaf i Oslo.
I helgen har nær 40 riggere inntatt DOGA (Design og arkitektur Norge) for å bygge rammen rundt bilen og programmet for 300 gjester første dag og 400 dagen etter. Nissans øverste leder i Europa, Paul Willcox, åpner eventet.
Omfattende program
Både Oslo-ordfører Marianne Borgen (SV) og varaordfører Kamsy Gunaratnam (Ap) deltar i arrangementet som er pakket som et seminarprogram med fokus på byutvikling, elektrisk mobilitet og autonom kjøreteknologi. På den omfattende listen av innledere står også Zero-leder Marius Holm og Christina Bu fra Elbilforeningen.
180 journalister fra Europa inkludert Russland er ventet å dekke lanseringen mens dag to i hovedsak blir for forhandlere og viktige kunder i Norden og Baltkum.
Det er ikke første gang Nissan legger et europeisk elbilarrangement til Norge og Oslo. Samme skjedde, dog i litt mindre målestokk, i forbindelse med oppgraderingen av Leaf for tre år siden.
Villet politikk
– Norges særstilling som elbilland var avgjørende for Nissans valg av Oslo framfor London, Berlin og Amsterdam. Vi er et utstillingsvindu mot Europa for elektrisk mobilitet, og arrangementet gir oss en unik mulighet til å vise andre hvordan og hvorfor Norge har lykkes, sier Nissans norske kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen.
I tillegg til 32.000 biler som gjør Nissan Leaf til landets mest foretrukne elbil, bidrar 280.000 eksemplarer til å plassere Leaf på en suveren verdenstopp i kjøpte elektriske biler. Den posisjonen ønsker Nissan å beholde. Derfor er lanseringen av generasjon to svært viktig.
På veien i februar
Ny Leaf, som blir å se på norske veier i februar, er omtrent like stor som den forrige og bygges over samme tekniske lest. Men alt du kan se og mer til er nytt. Eksempelvis øker motoreffekten fra 109 til 150 hk.
Til nå har Leaf vært tilgjengelig med 24 og 30 kWh batteripakke, sistnevnte med reell rekkevidde rundt 200 kilometer. Disse variantene forsvinner og erstattes i første omgang av 40 kWh batteri. Dermed øker den faktiske rekkevidden til 250-300 kilometer.
I neste runde, det vil si utpå høsten, slippes modellen med 60 kWh batteripakke, og da får Leaf samme rekkevidde som Opel Ampera-a, det vil si kapasitet til å kjøre rundt 400 kilometer i vanlig trafikk.
Priset til 274.000 kroner
Foreløpig er kun prisen – 274.000 kroner pluss frakt og levering – på en godt utstyrt variant sluppet. Denne modellen kommer først og prises 1000 kroner lavere enn best utstyrte Leaf av utgående modell.
Dernest er det ventet to rimeligere modeller og en dyrere hvor utstyrspakkenes innhold bestemmer prisen. Pris på 60 kWh modell er ukjent, men regn med at den ikke blir dyrere enn Opel Ampera-e som koster fra 304.900 kroner før over nevnte tillegg.