Land Rover Range Rover Sport: Land Rovers første ladbare - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
77 bilder i galleri
Land Rovers første ladbare
Hundrevis av nordmenn står på venteliste for el-SUV-en Jaguar I-Pace. Her kommer første ladbare modell fra broderfirma Land Rover.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jaguar har stilt seg i rekken av produsenter som lover elektrifisering av alle modellserier innen 2020. Her kommer den første – Range Rover Sport Plug-in Hybrid, eller P400e som er modellbetegnelsen.

Den ladbare hybriden kombinerer en firesylindret bensinmotor på 300 hester med en elmotor på 116 hk til en samlet effekt på 404 hestekrefter. Med et maks dreiemoment på 640 Newtonmeter sprinter modellen til hundre på 6,7 sekunder og har en toppfart på 220 km/t.

Les også: I kø for luksusbiler

Målt etter den snart pensjonerte NEDC-syklusen har Range Rover Sport P400e et snittforbruk på 0,28 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 64 gram per kilometer. Den oppgitte el-rekkevidden er 51 kilometer, med firehjulsdriften innkoblet.

Harmonisk
Sjåføren kan velge mellom forskjellige kjøremodi basert på hva som er mest hensiktsmessig.

Standard modus er parallell hybrid med begge motorer i aksjon, men sjåføren kan også påvirke batteriforbruket ved å velge SAVE som gjør at batterinivået aldri faller under et ønsket nivå.

PEO (Predictive Energy Optimisation) er et annet alternativ. Når man legger inn en rute i navigasjonssystemet vil GPS-en ta hensyn til kurvatur på ruten og kombinere de to motorene for å oppnå lavest mulig forbruk.

Les også: Disco for ekstremister

Innstilt på EV er det kun elmotoren som er i bruk, så lenge det er strøm nok på batteriene.

Bånndrag
Den avanserte Terrain Response 2-teknologien utnytter også elmotorens høye dreiemoment ved lave turtall for maksimal fremkommelighet i røft terreng.

Elmotoren får sin energi fra en 13,1 kWh Li-ion batteripakke. For å oppnå optimal vektdistribusjon er bensinmotoren montert på langs og elmotoren integrert med girkassen, sammen med en 7 kW lader. Batteripakken ligger under bagasjerommet.

Man kan fullade batteriene på to timer og 45 minutter fra en 32 A veggboks, alternativt syv og en halv time fra en 10 ampere standard kontakt.

(artikkelen fortsetter)

Teknisk oppgradering
Parallelt med introduksjonen av hybridutgaven foretar Land Rover en oppgradering av alle variantene av Range Rover Sport som blant annet inkluderer kosmetiske detaljer og avansert LED lysteknologi, nytt infotainment system med to 10-tommers skjermer og nye farger / materialer.

I tillegg til den ladbare hybriden tilbys Range Rover Sport med et utvalg bensin- og dieselmotorer med fire, seks eller åtte sylindre. Toppmodellen SVR har en kompressormatet V8 med 575 hester og 700 Newtonmeter.

Norsk jubel
Den norske Land Rover-sjefen, John Helmersen, ser frem til å få den første ladbare hybrid på programmet.

– I fjor utgjorde ladbare hybrider 14 % av totalmarkedet, og hittil i år har salget allerede økt med 23 %. Jeg er sikker på at Range Rover Plug In Hybrid vil bli en viktig bidragsyter til vårt salgsvolum neste år, sier John Helmersen.

– For øyeblikket kan vi ikke si noe hva angår salgsstart. Dette vil kommuniseres i mars neste år. Men kunder kan allerede nå forhåndsbestille bilen, sier John Helmersen som foreløpig ikke har noen pris klar på de nye modellene.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: