-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Det vakre spillet - Del 2
Det ble kalt "det vakre spillet" av fotball-legenden Pelé, og vakkert blir det når Italia møter Tyskland til fotball-duell.
- Del 1
Legg til at Alfa Romeo har blant de beste automatgirkassene i verden for tiden, ZFs velkjente 8-trinns også brukt av blant andre BMW og Jaguar/Land Rover, så skjønner du nok fort at dette er en bil du vil trives med å ratte.
De digre girhendlene fastmontert på rattstammen krever riktignok litt ekstra fingerbevegelse for å bruke blinklys- og vinduspusser-hendlene, men det er verdt det.
Pause
Pauseunderholdningen vinner Audi, enkelt og greit. Audis MMI-system er lysår foran Alfa Romeos nyutviklede system, som først dukket opp i Giulia.
Ikke minst med Audis digitale instrumentpanel (Virtual Cockpit, på Audi-språk) er MMI i moderne form så fullt av valgmuligheter og funksjoner at det nesten blir litt for mye av det gode – som en åpningsseremoni i en Champions League-finale (Black Eyed Peas? Seriøst, i 2017?). Enkelte menyvalg er langt inni undermenyer og sidemenyer, og krever litt tilvenning.
Men det er imponerende, like fullt.
Alfa har prøvd å kopiere den tyske stilen med en sentral styreenhet ved girspaken, og det fungerer forsåvidt greit. Noen ekstra snarveisknapper til navigasjon, musikk/radio og telefon hadde nok vært fint, men jeg vil rose Alfa for å ha begynt i riktig ende når de skulle lage et multimediesystem fra scratch:
Begynn med en grunnleggende lett-navigert grensesnitt, så får fancy grafikk og ekstrafunksjoner komme i tillegg.
Sånn sett treffer Alfa veldig godt, men de har langt igjen før de scorer oppvisningsmål med samme wow-faktor som de tyske og britiske konkurrentene i pauseunderholdningen.
Andre omgang
I pausen har Audi gjort noen grep for å få bukt med Alfaens overkjøring i første omgang.
Pauseunderholdningen har tydeligvis gjort noe med lagmoralen til Audi, og selv her på nøytral grunn (når kan vi få se en internasjonal fotballkamp som virkelig betyr noe på norsk jord? Aldri?) bestemmer Audi seg for å gå ut på banen som om det var hjemmekjært gress.
Den solide organiseringen som ligger og murrer i ethvert tysk hjerte kommer til syne nå. Det som ved første øyekast virker som et hav av grått, både inn- og utvendig, finner nå sin form.
De elegante kontrollene til klimaanlegget, for eksempel. Ikke like spektakulær som i TT og R8, men desto mer «riktig» og fornuftig for denne typen bil.
Den litt utseendemessig klumpete girvelgeren i Audi er veldig lett å bruke, og slår Alfas BMW-kopi enkelt. Derimot kontrer Alfaen med muligheten for å velge N- og D-gir med hendlene bak rattet. Napp i begge hendlene for N, napp i høyre hendel (i både P, N og R) for D. Ingen andre biler på dette nivået gjør det.
Det hadde vært kult om Alfa turte å ta den helt ut, ved å kunne velge R og P også – for eksempel ved å holde venstre hendel i et sekund for R og begge i et sekund for P.
Vi fans får det sjelden akkurat som vi vil. Noen innbyttere er tydeligvis skjebnebestemt for en tilværelse for benken …
Det tyske blodet som strømmer gjennom årene til Q5-en gjør seg mer og mer gjeldende etter hvert som kampen går. Hadde Linekers sitat utvidet fra 90 minutter til 90 dager, er jeg sikker på at denne kampen i de fleste tilfeller ville endt med tysk seier.
Men så lang tid har vi ikke. Dette er 90 minutter, og så langt er det uavgjort.
Det er tid for spilleforlengelse.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng