Nissans superselger

Suleman Idris hos Nissan-forhandler Birger N. Haug solgte så mange Leaf og andre Nissan-modeller at Nissan like godt tok han med til Japan for å prøvekjøre den nye elbilen fire måneder før Leaf er i Norge.

Publisert Sist oppdatert
Nissans superselger Suleman Idris hos Birger N. Haug. (Foto: Øivind Skar)

Det finnes noen superselgere, og Suleman Idris med base i Oslo hos Nissans største forhandler Birger N. Haug er blant de supreste.

– Han må vi ta godt vare på, kom det spontant fra Gareth Dunsmore, Nissans EV-sjef i Europa.

– Jeg selger hele Nissan-programmet, men det er riktig at jeg kan mye om Leaf og har solgt mange av dem, sier Idris og ser litt beskjemmet ned der han står blant et knippe av neste generasjon Leaf på Nissans Tokyo Motor Show-stand.

Idris bekrefter at det er et sug etter elektriske biler for tiden, nye som brukte, og særlig i Oslo-regionen hvor økte bomsatser har gjort det dyrere å være bensin- og dieselbilist.

Og enda dyrere og vanskeligere kommer det bli, i følge vedtak i byrådet i hovedstaden.

Suleman Idris mener det ikke lenger er samme fokus på rekkevidde som i elbilens barndom. Og han forsøker i hvert enkelt tilfelle å analysere kundens behov.

– Ja, rekkevidden er jo økt på mange av de elektriske bilene. Samtidig opplever jeg mindre rekkeviddefokus. Kunder som ikke har eid elbil før kjenner gjerne noen som har elbil, og som greit kan gjøre rede for det daglige rekkeviddebehovet.

– Ofte holder det å spørre om 60 kWh er viktig for kunden, eller om det viktigste er å få dekket bilbehovet, sier Idris.

Om nye Leaf mener Idris at bilen har fått det nødvendige løftet til å holde volumet høyt fram mot det store elbilskiftet rundt 2020. Av Nissans snaut 80.000 solgte Leaf i Europa, ruller 32.000 av dem på norske veier.

– Vi ser at å bygge elbilmerkevare over så mange år som Nissan har gjort betaler seg nå, påpeker Suleman Idris.

Powered by Labrador CMS