![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Detroit 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Akkurat da man trodde at det ikke var flere hull i modellrekka til BMW, klarte de jaggu å plugge ett til: Dette er BMW X2. Okei, så var den ikke veldig overraskende. Konseptutgaven sto tross alt på fjorårets Paris-utstilling, og vi kjenner lett igjen proporsjonene i produksjonsutgaven. Naturligvis har de mest konseptuelle elementene blitt tonet ned (slik er det jo alltid), men det er godt å se at BMW ikke har falt for fristelsen til å lage enda en kopi av monsteret X6, slik de gjorde med X4. Faktisk ser X2 ganske bra ut, spør du meg – slank vindusprofil (ikke praktisk, men kult), noen liksom-off-road-elementer (legg merke til de «firkantede» hjulbuene), skarp lyktedesign og dørsider uten for mange knekker og kanter. Og det frekkeste av alt: BMW-logoen i c-stolpen. Jeg er ikke sikker på om jeg liker den helt, men jeg gir BMW litt kudos for å ta sjansen. Logoplasseringen sender tankene tilbake til BMW E9 og det elegante retrofuturistiske 3.0 CLS Hommage-konseptet fra 2015. X2 er selvsagt bygget på samme plattform som den noe mer praktiske X1. Det betyr drivlinje fra Mini, og dermed forhjulsdrift i utgangspunktet. X2 er noe kortere enn X1, men siden den beholder akselavstanden gjør det at overhengene er kortere. I Norge er tre motorer tilgjengelig fra lansering: sDrive 20i: Bensin, 192 hk, forhjulsdrift, 7,7 til 100 og 0,55 på mila Dessverre ingen xDrive 25i som X2 lanseres med i USA (riktignok heter den 28i der). Bensin, 231 hk, firehjulsdrift … Uansett; alle de tre norske variantene leveres med automatgir som standard. I den forhjulsdrevne 20i sitter en 7-trinns dobbelclutchkasse, mens de to xDrive-modellene får en 8-trinns momentomformer. Pris- og spesifikasjonstabell BMW X2:
X1-opphavet gjør seg også til kjenne i interiøret. Jeg vil tippe det er romslig nok, men litt mer innstengt i en X1 vil det nok føles – spesielt i baksetet. Den høye vinduslinja sørger for det. Dashbordet er hentet fra X1, og er oppgradert med BMWs siste generasjon iDrive. Det betyr berøringsskjerm (men ikke bevegelsesstyring, à la 5-serie), internettoppkobling og det man ellers måtte forvente. Head up display (av typen med eget HUD-glass oppå dashbordet) er også tilgjengelig. For å skille X2 litt mer fra X1 introduserer BMW noen frekke lakkfarger, med tiltrekkende navn som Galvanic Gold, Sunset Orange og Misano Blue – og innvendig har alle X2 kontrastsømmer i dashbordet. X2 kommer til Norge i mars, men BMW Norge opplyser at bilen er klar for bestilling allerede nå.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||