img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
93 bilder i galleri
Elektrisk drømmebil
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Dit kom han med en elektrisk superbil som ingen skjønte meter’n av, med tekniske spesifikasjoner (spesielt når det gjaldt den elektroniske kontrollen av hvordan bilen oppførte seg dynamisk) som ingen forsto eller skjønte rekkevidden av.

I dag er Torque Vectoring eller elektronisk yaw kontroll kilovarer i dagligvarebutikken – den gangen var det lovende, men egentlig helt utopisk.

Seriøst
Så har Mate Rimac bare fulgt opp med bil etter bil – fra Kroatia for sikkerhets skyld! – og er etterhånden et anerkjent medlem av det etablerte selskap.

Flere av de tunge bilprodusentene banker på døren hans når de skal ha hjelp til noe ekstremt som er elektrisk. For eksempel Aston Martin da de skulle ha batteripakke til Red Bull bilen sin

De blir mer og mer orientert mot å selge, de har vist seg frem på Goodwood i det siste. De har ansatt salgspartnere.

De lar blader som Road & Track teste den, og de viser hvor gjennomsolid konstruksjonen er når de lar Richard Hammond i The Grand Tour dra av no’ skikkelig i Hemberg-bakkene i Sveits, slik at bilen rulla nedover, flippet og tok lettere fyr. Hammond slapp unna med et skadet kne.

Evolusjon
Etter å ha jobbet seg gjennom en serie på, kanskje, 12 biler av Concept-1, er de nå kommet til Concept-2.

Fremdeles tro mot linjene til Goran Popovic (du er liksom ikke i tvil om at dette er ganske Supert, selv om bilens linjer skriker ikke så vanvittig høyt om det at du ikke lenger tror på historien) men med en helt ny full karbonfiber monocoque der taket er limt på plass for å gjøre det hele ekstra stivt.

Masse elektronikk hele veien, styring, opphengning, bremser, variabel aero, men det meste er selvfølgelig bygget inn i forbindelse med driftavdelingen. 1914 hk, 2.300 Nm og 150 kW regenerativ bremsing er imponerende verdier.

412 km/t og nulltilhundre på 1,85 sekunder fortelles det, og det er lenge siden verden sluttet å tvile på disse guttas informasjoner. Legg til null til 300 km/t på 11,8 – da begynner det virkelig å bli imponerende. 

Eller hva med 650 km rekkevidde (NEDC) og ladet til 80 % kapasitet på 30 minutter. De forteller også om to fulle runder på Nürburgring uten at det går ut over ytelsen.  

Småskala
Med denne nye versjonen legges det også opp til litt mer produksjon. Man tar sikte på en serie på 150 biler – og det skal ikke ta mer enn et par år og få den serien ferdig. Og de bilene skal inneholde sensorer og regnekraft nok til et Nivå 4 selvkjøring.

«Men ikke for å overta kjøringen – her er systemet utelukkende utviklet for å øke førerens kjøreglede».

Med en vekt på bare 1950 kg (vi snakker tross alt 6.960 battericeller her) får den 0,9 hk/kg – det høres ut som massevis av kjøreglede.

Det han må holde kontroll over er ganske greie 475 cm lengde og 199 cm bredde. Akselavstanden er 275 cm. Høyden er heller ikke ekstrem nedover: 121 cm – og døråpningene gjør at det er enkelt å være elegant når man skal ut eller inn.

Rimac opererer i det området stadig flere kinesiske drømme-produsenter forsøker seg i. Men jeg tror de fleste av dem må vente åtte år før jeg helt har troen på dem. Rimac har imidlertid sittet ut prøvetiden nå.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: