img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
God helg for Seat
Stor fest fredag – men en rød bil solgt på gata utenfor lokalet. Og lørdag åpnet rådgivningskontorene (kall det ikke bilforretninger) i Oslo, Bergen og Trondheim
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er nesten et år siden at Harald A. Møller (eller het det Møller Mobilitet allerede da?) fortalte at SEAT var på vei tilbake til Norge igjen

Les også: Velkommen tilbake, Seat

Det gikk ikke så bra forrige gang. Da man til sist fant ut at kjernekunden eller målgruppen, eller hva det heter, var single damer på Grünerløkka i Oslo, ble det på en måte slutt, kan man si.

Hvem målgruppen er nå, er heller ikke godt å si. I hvert fall ikke hvis fredagsfesten også var ment som en profilbygging.

Første del av festen skjedde i et forholdsvis trendy lokale på Aker Brygge i Oslo, selv hadde jeg store problemer med å oppfatte Barcelona-vibbene fra akkurat der.

Det er nemlig i stor grad «Made in Barcelona» dette skal dreie seg om – og du leser Hola hvor du snur og vender deg.

Hyre
Fra Aker Brygge ble Barcelona flyttet videre: opp på taket av Oslo-natten: 12. etasje i Folketeaterbygningen – Stratos – med egen medbragt DJ fra Barcelona. Utstyrt med røyk-kanoner og svensk kroppsspråk.

Overveldende arrangert, forresten – 40 Seater i kø for å frakte gjestene fra det ene stedet til det andre – noen mugne taxifører forsøkte riktignok å sperre litt. De så «HYRE»-plakater på disse bilene og trodde åpenbart det var en ny type Uber de ikke hadde hørt om før.

De av publikum som hadde hørt etter, visste imidlertid hva det dreide seg om, for dette var ikke bare kick-off for Seat, men også for HYRE. Som altså er et norsk-utviklet bildelingskonsept som i stor grad er bygget opp rundt Seat-produktene – og vice versa.

Det hele omhyggelig presentert for et publikum som i stor grad bestod av halvgammel ungdom som jeg egentlig ikke oppfatter som stormtropper i angrepet på den gamle bileier-oppfatningen. Og – selvfølgelig – et solid utvalg bloggere og influencere.

Fremtidsrettet
Sannsynligvis vet importøren noe om at dette er de riktige personene for det de jobber med nå: å få en fot plassert inne i det delings-samfunnet man mener vil komme før du vet ordet av det. 

HYRE-Seat oppskriften har det hele. Nøkkel på mobil-telefonen, lånebil når du trenger noe annet enn det du egentlig disponerer, og muligheter til å tjene noen kroner på «egen» bil ved å leie ut den når du ikke trenger den.

Dette er et skikkelig storskalaforsøk på å finne en vei inn i et landskap man overhodet ikke kjenner.

Modig gjort – men kanskje enda modigere ikke å gjøre det, dersom man er bevisst på ikke å gjøre det. Men foreløpig er vi ikke kommet lengre enn til at man trygt kan si «dumt» både om å gjøre dette – og ikke gjøre det.

Satser målbevisst
Møller er død-seriøse på dette, de er så stappfulle av IT- og E-handel-konsulenter nå at det nesten ikke er ladeplasser tilbake for el-Golfer på hovedkontoret. Leafer så langt ledningene rekker!

Og det norske initiativet har virkelig vekket produsenten. Møller har fått med seg Seat på en måte som er helt imponerende. I Oslo-natten møtte jeg vel et snes spanjoler som deltok entusiastisk i festlighetene, men det ble ganske fort åpenbart at de ikke barr der bare for å more seg.

For her kommer også noe som også imponerer – klokken 09 på lørdag morgen sa det pling i inn-boksen til motorjournalister over hele verden.

En melding fra Seat sentralt, med bilder fra Oslo-eventet som ble avsluttet bare timer tidligere. Nå kunne hele verden lese om «Buying a SEAT in five clicks» med masse heder til Harald A. Møller.

Nettshop
Det er nemlig også en del av oppskriften: Hvis du ikke gidder prøvekjøre en bil skal du jommen få slippe. Sett deg ned ved skjermen, og den tar deg kjapt gjennom prosedyren. 

(Damen på Aker Brygge som SKULLE ha den røde bilen som sto der, gjorde det enda enklere, hun bare sa ifra til en av Møller-personene og var ikke i nærheten av en konfigurator, så ringte de finans-armen, og dermed var det hele på plass. Bilen leveres tirsdag!)

Dersom du allikevel har behov for å snakke med noen, eller kanskje se på bilen, er det satt opp en rekke utleveringssteder i Norge, og enda noen flere servicepunkter – vi kan vel kanskje regne med at det finnes en og annen bil man kan se på der også.

Men butikker – hvis vi kan kalle dem det – finnes det bare tre av – i Oslo, Bergen og Trondheim.

Trippelfest
Alle åpnet lørdag – med bra parties i Bergen og Trondheim også. Om Spanjolene dro videre dit, aner jeg ikke, men de hadde i hvert fall vist Oslo-butikken stor oppmerksomhet før åpningen.

Et nydelig sted – taket ser ut som utsiden av Pompidou-senteret – med takplater som endelig sørger for førsteklasses akustikk. Akkurat akustikken var nemlig et av problemene som har gjort at åpningen nok skjedde noen dager senere enn planlagt.

Møbelsnekkeren kan derimot ikke klandres for forsinkelsen – håndlagde skap og bord, utrolig gedigent håndverk levert FØR tiden! 

Dette interiøret kan umulig ha noe som helst med Seats eventuelle Corporate Image oppskrift å gjøre. Dønn solid skreddersydd møblement, trepaneler på den store veggen, med Seat-logoen skåret inn som om en treskjærer-kunstner fra Telemark var hentet inn for jobben. Det må være et av Norges bedre spaces for tiden.

Og med en rekke biler parkert på det skinnende gulvet.

Dermed får jeg et nytt problem: jeg klarer ikke helt å se forskjellen på denne og en «vanlig» up-scale bilforretning.

Nettbasert
Sannsynligvis vil forskjellen vise seg på hvordan man blir behandlet, for her skal det altså ikke selges. Salget skal som sagt skje på skjermen, og der selges det ikke, der er det du som kjøper.

Aleksander Standish Dahl (bildet), som bestyrte anlegget da jeg var innom sent lørdag ettermiddag (der er det også en klar idé, de skal holde åpent når folk kan komme) har jobbet i salg mesteparten av sitt liv. Med Samsung og mobil-telefoner.

Men det var nok ikke på grunn av salg han takket ja til dette, fikk jeg en klar forståelse av, men fordi dette er en helt ny forlengelse av den IT- og tele-verdenen han har vokst opp i.

Og her har han åpenbart muligheten til å være med hele veien på noe som sannsynligvis peker rett inn i en eller annen fremtid.

Som sagt – ingen vet hvilken fremtid som vil åpenbare seg. Men det er åpenbart at både Møller Mobility Group (fikk jeg det riktig nå?), HYRE og Dahl ikke akter å sitte stille og vente på at den plutselig er der. De skal være i forkant på det de tror kommer.

Uansett: et forsøk som skal bli virkelig interessant å følge.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: