![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Tokyo 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() Vi kan vel begynne i den enden som er ganske kjent for oss: NISSAN LEAF Produsenten har testet et 60 kWh-batteri i noen år nå, det er ventet at det får plass i 2018-modellen som ifølge Nissan blir en helt ny bil. NISSAN IDS RENAULT? Det kan bli langrekke-Leafen, eller produksjons-IDS’en eller en Renault – eller noe helt annet. Men uansett hva det blir, der i huset er det kort vei til produksjon nå. BMW i-NEXT Batterielektrisk og så oppkoblet og selvkjørende som det er mulig når den debuterer i 2020. Det er altså sannsynlig at dette kan bli en luksusbil, noe sedan-aktig i et av de øvre segmentene. Første sporet blir vel lagt ut på høstens Frankfurt-utstilling. MERCEDES-BENZ EQ Vi regner med en rekkevidde på minst 500 km (som nok blir den nye standarden for de store bilene i hvert fall), hvilket vil si batterier på rundt 70-80 kWh. Mercedes lover oss imidlertid skalerbare batteripakker, du kan selv velge mellom vekt/kost og rekkevidde. Og de har allerede induksjonslading på gang. AUDI Q6 E-TRON QUATTRO Konseptet ble vist i Frankfurt 2015 og det var lett å oppfatte den som et svar på Tesla Model X. Detaljer er ikke kjent (det er vel egentlig ikke bekreftet at den skal hete Q6 heller), men man er allerede i gang med å planlegge fabrikken i Belgia for denne. Med andre ord: vi snakker om 2018. Og (selvsagt) snakker vi om 500 km pluss. AUDI A9 E-TRON Her vil mye dreie seg om lettvekt, om avansert lading, om flere motorer (en foran og to bak?) på nesten 400 kW til sammen, om innpå 100 kWh batteri og om selvkjørende evner på nivå 4. Et første hint om modellen fikk vi gjennom Prologue Show Car på LA Auto Show 2014. PORSCHE MISSION E Det er ikke kjent noe om hvilke tekniske data produksjonsmodellen skal serveres med, men la oss håpe det ikke skjer for mye med utseendet. 800 V ladesystem kan vi imidlertid regne med, og selvfølgelig prestasjoner på høyde med den hotteste Panameraen – minst. 2019 er modellåret, og de drømmer om 20.000 i året. LAMBORGHINI VITULA Det var helt åpenbart at her hadde man tenkt elsuperbil og ikke Lamborghini superbil. Og med Mission E begynte selvfølgelig ryktene å gå om at Lambo skal arve noen av elementene fra Porsche for å lage en superbil som virkelig slår gnister. Ikke noe er bekreftet, men historien er logisk. VOLKSWAGN I.D. Her snakker vi om en helt familie biler, bygget på den helt nye MEB-plattformen som skal vare langt inn i neste årti. Dette er altså biler bygget fra bunnen av, som batterielektrisk, uten noen kompromisser. Den ene konseptbilen vi møtte i Paris hadde utvendige mål omtrent som en Golf, mens den innvendige plassen var på nivå med en Passat. Der fikk vi også vite om en motor på 125 kW og en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer (skalerbar). Men det er egentlig tull å snakke om spesifikasjoner i disse emballasjene – når det gjelder elbiler kan de enkelt skrus sammen med akkurat de spesifikasjonene en kommende eier har behov for. JAGUAR I-PACE Jaguar skal lage forbløffende mye selv, batteripakkene for eksempel, og 90 kWh skal kunne gi mer enn 500 km her også. Bilen er bygget på en ny EV-plattform som Land Rover også sikkert kommer til å nyte godt av, og det blir garantert flere elektriske Jaguarer enn denne ene. Forbausende vellykket design. Alle som trodde de visste hvordan en Jaguar skulle se ut, ble både overrasket og beroliget. Moderne, men ikke FOR annerledes. Fabrikken har også antydet en så spennende pris at dersom momsfradraget fortsetter å leve i Norge, vil den bli billigere enn en F-Pace. ASTON MARTIN RAPID-E Men se nøye etter, så har AM-merket noe el-blått i seg som fossilbilen ikke har. Det er antydet 550 hk og bakhjulsdrift og snaue 400 km. Men det er også snakk om en på 1000 hk, og et skikkelig kutt i rekkevidden, for batteriene blir de samme. Da planene ble presentert var det faktisk snakk om 400 biler pr. år. TESLA MODEL 3 Deres kommende volum-modell (400.000 bestillinger) hadde en produksjonsdeadline 1. juli 2017 – men regn med forsinkelser. Bilen har lenge ligget ute på Teslas norske hjemmesider, men fremdeles er det svært meget vi ikke aner om bilen. Den er imidlertid bygget på en ny plattform, gjør 100 på under seks og skal greie 345 km. Dessuten får den et fantastisk interiør. TESLA MODEL Y Utviklingen av denne skjer parallelt med Model 3, så vi kan nok regne med at den er produksjonsklar nesten samtidig, men bare må vente på enda mer produksjonskapasitet. OPEL, KIA OG ALLE DE ANDRE Og Toyota, en annen stor deltaker, lot til utelukkende å konsentrere seg om hydrogen, er nå også på batteri-partiet. Med deadline OL i Tokyo, 2020. Dessuten har vi alle nisje-produsentene, Morgan og Fisker for eksempel, og vi har et snes kinesere med et snes modeller hver – og hvem sier at de aldri vil komme til Europa? Det er bare å så fast at fra å være merkverdigheter for eksentrikere, er elbilen i dag blitt så mainstream at for å være virkelig original må du rappe deg og kjøpe en dieselbil.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||