-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kia viser konkurrent til Hyundai
Kia har i dag avduket sin nye elbil i Korea. Niro Electric blir en direkte konkurrent til Hyundai Kona.
Dersom du er blant de tusenvis som står på venteliste for å kjøpe en Hyundai Kona Electric, så kommer det nå et nytt alternativ som kan være like attraktivt. Kia lanserer nemlig elbil-utgaven av Niro, og den har svært mye til felles med sin «fetter» fra Hyundai.
Vi snakker en kompakt SUV / crossover med elektrisk drivlinje og en rekkevidde som gjør at denne kan dekke det daglige bilbehovet for svært mange.
Kia antyder nemlig en rekkevidde per opplading på 450 kilometer etter den nye WLTP-standarden (som er langt mer realistisk enn dagens NEDC målemetode). Niro Electric får en batteripakke med kapasitet på 64 kWh – det samme som Hyundai Kona.
Klarer du deg med kortere rekkevidde kommer den også i en versjon med 39,2 kWh batteri – det skal gi en rekkevidde på 300 kilometer.
Jeg regner med at Kia, som Hyundai, også vil operere med forskjellig motoreffekt i forhold til batteripakkene.
Men Niro EV er heller ikke en bil du kan kjøpe i morgen – den europeiske lanseringen finner sted på høsten Paris-utstilling, og de første bilene kommer til Norge i desember.
Det forventes en strøm av elbiler med rekkevidde på dette nivået neste år, så det er ingen grunn til å forhaste seg. Du må uansett regne med lang ventetid for de fleste av dem, med mindre du velger en Nissan Leaf som kan leveres på relativt kort tid.