Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Publisert

- Innledning

Klassevinneren
Fords nye Fiesta er den eneste av de fire i testen som ypper mot klassen over. Selv om Fiesta taper på plass og pris, ytelser og forbruk, har Ford vist gjennomføringsevne til å lage en småbil det er usedvanlig lett å like, og som yter mer jo mer den presses.

Under lanseringen for et par måneder siden kjørte jeg bilen med 140 hk hentet ut av den samme tresylindrede en-literen som Ford gjennom flere år har tatt hjem priser for. Hver kilometer var en sann glede.

Ford, som lenge har levd i skyggen av konkurrentene med Fiesta her hjemme, går nå for pallplass. Det betyr aggressiv prising, ikke minst mot klasseleder Toyota Yaris. Og det betyr at Ford må svelge noen kameler der de ikke er best for likevel å framstå som det.

Tørst
Et viktig salgsargument for å velge Yaris har vært at automatgir (CVT) følger med på kjøpet som en integrert del av hybridpakken og derfor ikke kan velges bort. To-fargede Yaris Bi Tone med 100 hk koster 242.000 kroner, så derfor koster tilsvarende Fiesta med 100 hk og automatgir 244.000 kroner, 20.000 kroner mer enn samme bil uten automatgir.

Men høyt utslipp (0,52 l/mil med automat mot 0,43 liter/mil med manuelt gir) og 43 kilo høyere vekt trekker opp engangsavgiften med 21.327 kroner. I den tøffe konkurransesituasjonen må Ford derfor først subsidiere bilen med 1327 kroner og i tillegg gi bort automatkassen.

Men når det først er sagt, så velg gjerne Fiesta med automatgir – kassen fungerer helt fint – selv om vi i test noterte skammelige 0,66 liter/mil i praktisk forbruk.

Opptur
Herfra blir det meste opptur, men det er lett å se seg blind på alt det flotte ekstrautstyret som dobbelt glasstak hvorav det ene kan åpnes, ryggekamera, parkeringshjelp, oppvarmet ratt og frontrute, aktiv cruisekontroll, aktiv filholder, blindsonevarsling, dørkantbeskyttelse og B&O Play musikkanlegg – og glemme at det hele drar opp prisen med 40.000 kroner.

Et Bang&Olufsen-anlegg med 675 watt effekt og 10 høyttalere inkludert subwoofer i en Fiesta, eller for den saks skyld et BOSE-anlegg i en Micra, sier bare at grensene mellom de ulike bilklassene er i ferd med å bli mer utydelige.

Den midtmonterte, åtte tommer store berøringsskjermen er et langt skritt framover i forhold til skjermen i forrige Fiesta. Fiesta har naturligvis Synk 3 hvortil Apple CarPlay og Android Auto linkes.

Fiesta er ikke bare Fords bestselger i Europa, men også den lengstlevende personbilen i Ford Europas modellprogram med historie tilbake til 1976. Fiesta er i år den fjerde mest kjøpte personbilen i EU, i følge tall fra analyseselskapet JATO.

Konklusjon: Best i test på grunn av teknologi, komfort og ikke minst kjøreglede. Pris og forbruk trekker ned.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford Fiesta

- Kia Rio

- Nissan Micra

- Toyota Yaris

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS