img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Klassekampen
BILTEST: Er Volvo nå fullt på høyde med konkurrentene? For å finne ut av dette tok vi nye XC60, helt nye BMW X3 og stilige Jaguar F-Pace gjennom et tverrsnitt av det norske veinettet ned til Lista. Reisen gav oss overraskende mange interessante funn. Volvo har blitt dyrt, men har det blitt deilig? Vi lar nye XC60 bryne seg på helt nye BMW X3 og stilige Jaguar F-Pace.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 1-2018.

Om du for noen år siden hadde gitt meg valget mellom en BMW, en Jaguar og en Volvo, hadde jeg nok aldri i verden tenkt at jeg ville foretrekke Volvoen.

Men mye har skjedd på de siste årene. Hadde du gjettet pris på en BMW, en Jaguar og en Volvo, hadde du neppe tippet at Volvoen kostet det samme som BMW-en heller.

Faktum er at begge deler er tilfelle.

Nå foregriper jeg kanskje begivenhetenes gang her, ved å avsløre allerede i tredje avsnitt hvilken av disse tre jeg helst ville hatt med meg hjem, men det er lite poeng i å legge skjul på det: Volvo har lenge hatt lyst å spise kirsebær med de store, og nå glir de ned på høykant.

XC60 er foreløpig siste modell ut fra «nye Volvo». Med en solid innsprøytning av både penger og tillit fra sine kinesiske eiere i Geely, har kreativiteten og skaperviljen hos Volvo nådd nye høyder. Se for eksempel hvordan de totalt revolusjonerer Polestar som et sportslig undermerke, så skjønner du at Göteborg-merket blomstrer som aldri før.

Tilbake står kunder, entusiaster og til og med konkurrenter (sant!) og applauderer. «Volvo får det til om dagen», sies det.

Har man kjørt noen av de andre ny-Volvoene de siste to årene – XC90, S90 og V90, er det få overraskelser å finne i XC60.

«Er det 90-en? 60-en?» var spørsmål jeg fikk flere ganger de dagene vi kjørte rundt i månedens testtrio.

Det er en god start. XC60 er bygget på akkurat samme modulære plattform som 90-serien, og etter hvert kommer også S60/V60 på denne plattformen. Det betyr identiske drivlinjer og i praksis veldig like kjøreopplevelser.

Det har skjedd mye siden forrige XC60, i hvert fall. Det er helt sikkert.

Forsiktig evolusjon
Samme kan ikke akkurat sies om BMW. X3 er faktisk helt ny, men den kan tas for å være bare en kraftig facelift. Ikke at det gjør noe. Jeg likte forrige X3 veldig godt, og ideen om at ting som fungerer trenger man ikke fikse, den lever i beste velgående.

Utseendemessig syns jeg nye X3 låner for mye fra lillebror. Det er mer X1 enn X5. Innvendig er det heldigvis ikke sånn.

Her har X3 fått med seg det meste fra nye 5-serie. Det betyr metalliske knapper med skyhøy kvalitetsfølelse, sømmer og materialkvalitet fra skikkelig premiumhylle, og multimedieanlegg og instrumentering fra klassen over.

Apropos instrumentering: Når BMW bestemmer seg for å lage heldigital instrumentering, hvorfor klistrer de da på fire fysiske kromlister over skjermen? På den måten låser de layouten på instrumentskjermen helt, og mister så å si all fleksibiliteten en slik instrumentskjerm kan gi. Merkelig.

Instrumentene byr heller ikke på avansert kjørecomputer, kartvisning eller andre triks. Men BMW har verdens beste head up display, da. Det hjelper på.

Tredjemann inn
Når vi først er inne på digitale instrumenter: Også Volvoen har dette. Her kan det velges mellom flere design, men som skiller seg lite fra hverandre. I midten kan enten medieinformasjon eller kart velges, eventuelt ingenting. Uansett beholdes de store «klokkene» for turtall og fart, akkurat som på BMW.

Da kan vi ønske tredjemann i testen velkommen: Jaguar F-Pace. For jeg kan like godt starte med instrumenteringen på den også. For der de to andre tviholder på skeuomorfismen i å absolutt skulle vise oss to store analoge klokker på skjermen, kan man i Jag-en bruke i praksis hele skjermen til å vise kart. Tre-fire knappetrykk på rattet aktiverer dette.

Når det kartet i tillegg viser 3D-bygninger, zoomer logisk ut og inn basert på bilens hastighet og viser farten tydelig med tall nederst til høyre, da er det fryd og gammen.

Sånn, da var alle bilene introdusert. La oss ta dem for oss, en etter en.

LES VIDERE:

- Jaguar F-Pace

- BMW X3

- Volvo XC60

- Vårt valg

- Testdata og poeng

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: