Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8 på Nordsløyfa
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Foto: Automedia©
Audi RS Q8
Datamanipulasjon: Automedia©

Her kommer Audis nye muskel-SUV

Her er ferske bilder av det mest muskuløse medlemmet av Audis SUV-familie.

Publisert Sist oppdatert

Audi viste sin nye Q8 i Kina for noen måneder siden, men toppmodellen er fortsatt en godt bevart hemmelighet. Automedia har kommet over denne, både i vanlig trafikk og på Nordsløyfa hvor den svidde av gummi.

Q8 er Audis første SUV med coupé-aktig tak, og den blir en direkte konkurrent til BMW X6 og Mercedes GLE Coupé. Toppmodellen RS Q8 som vi ser på bildene her, utfordrer modellene fra BMW M og Mercedes-AMG.

Lite er skjult på denne testbilen, og det kan tyde på at den er nær produksjonsklar. Kamuflasjen dekker bare front, sider og hekk – akkurat de deler av biler som vil skille seg ut fra en ordinær Q8.

Som tilfellet er med RS Q3 hopper Audi bukk over en S-variant og går direkte til RS også med Q8.

I fronten ser vi tydelig bikube-mønsteret i grillen, samtidig som støtfangeren har mer aggressiv design med store luftinntak og et elegant formet inntak i bunnen som strekker seg tvers over hele fronten.

Når dørene er kamuflert er det bare fordi denne modellen skal utstyres med sideskjørt som visuelt senker den nærmere asfalten. Og i høye hastigheter blir bakkeklaringen ekstra lav, noe som besørges av den pneumatiske fjæringen som blir standard i RS Q8.

Hjulhusene er bredere for å få plass til fetere dekk, og store bremseskiver med 6-pots calipere på framhjulene sørger for at stoppegenskapene matcher kreftene.

Legg merke til at den diskrete spoileren over bakluka er innsnevret på midten – dette er faktisk for å gi mer downforce i høye hastigheter.

Det mest markante innslaget i hekken er likevel de elliptiske eksosåpningen med plass nok til å slippe ut eksos og masse godlåt.

Motoren er den samme som i fetter Lamborghini Urus – en fireliters V8 biturbo med en effekt på hele 650 hestekrefter. Quatttro firehjulsdrift og S tronic automat er standard.

Powered by Labrador CMS