Mercedes-Benz GLE: Mercedes’ høye Coupé - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Mercedes’ høye Coupé
KITZBÜHL: Mercedes vil også være til stede i en nisje BMW har åpnet. Vi dro til vakre Tyrol for å prøvekjøre Mercedes-Benz GLE Coupé.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Hva slags bil er dette?
Vi kan vel si at dette er en nisje BMW først åpnet da de lanserte X6 i 2008.

Bilene er SUV-baserte, hos BMW er X6 nær beslektet med X5, men for å fremstå som mer sportslig har den en takbue som skrår ned i bakkant for å gi en coupé-aktiv profil. Det betyr redusert høyde i baksetet og mindre bagasjerom enn på X5.

De første årene ble X6 kun levert med to separate bakseter, men siden 2011 har det vært valgfritt med to seter eller «benk» med plass til tre.

Nå følger Mercedes den samme oppskriften og lanserer sin helt nye GLE Coupé. Den er basert på nye GLE (ansiktsløftet og omdøpt fra ML) og er på plass hos din Mercedes-forhandler i løpet av sommeren.

Motor / drivverk?
Alle modeller leveres med firehjulsdrift og automatgir som standard. Mest aktuelle variant for Norge er «inntrekkeren» GLE Coupé 350 d med 258 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Newtonmeter.

Bilen leveres også som GLE Coupé 400 og 450 AMG for de som foretrekker bensinmotor, og toppmodellene Mercedes-AMG 63 og 63 S har henholdsvis 558 og 585 hestekrefter.

Se data og priser for Mercedes GLE Coupé

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Sammenlignet med tradisjonelle SUV-er har GLE Coupé fremdyrket de mer sportslige genene gjennom et spesialtilpasset chassis, store hjul og coupé-formen.

Hvordan er den å kjøre?
Til å veie 2,2 tonn har bilen forbausende sportslige kjøreegenskaper. Styringen er direkte og presis og bilen er ekstremt stabil selv i hastigheter opp mot 200 km/t på tysk Autobahn.

Samtidig er den velkjente Mercedes-komforten som så mange setter pris på meget godt ivaretatt.

På midtkonsollen sitter et «DNA-hjul» som gir deg valget mellom en mest mulig sportslig bil eller maks komfort. Det fins også et eget vinterprogram.

Bilen er imponerende godt støydempet, selv i høye hastigheter på motorvei.

Hvem passer den for?
Det er fristende å si at dette er en bil for de som er villig til å betale ekstra for å få en mindre praktisk bil.

Den koster nemlig cirka 50.000 kroner mer enn en tilsvarende GLE (kommer på markedet i september), har 40 liter mindre bagasjerom og mindre takhøyde i baksetet. To av mine høyreiste kolleger påsto likevel takhøyden var tilstrekkelig for dem.

Vi vet at ganske mange er villige til å betale ekstra for å skille seg ut, selv om det kan gå på bekostning av komfort og praktiske egenskaper.

Konkurrenter?
BMW X6 er eneste direkte konkurrent i dag, men vi kan gjerne ta med Range Rover Sport i samme åndedrag. Og det går neppe lang tid før flere produsenter kaster seg over nisjen.

Dette liker vi:
Meget god balanse mellom sport og komfort.

Dette liker vi ikke:
Hva skal man egentlig med en bil som dette, når en kompakt stasjonsvogn har like mye plass?

FAKTA Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Coupé

Motor:

V6 turbo dieselmotor, 2987 ccm

Effekt:

190 kW (258 hk) v/3400 o/min.

Dreiemoment:

620 Nm v/1600-2400 o/min.

Mål LxBxH:

490 x 200 x 173 cm

Akselavstand:

291,5 cm

Egenvekt m/fører:

2260 kg

Tillatt totalvekt:

2900 kg

Bagasjerom:

650-1720 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

7,0 sek.

Toppfart:

226 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil

CO2:

180 g/km

Pris fra:

kr. 975.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: