Peugeot : Peugeot på to og tre hjul - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Peugeot på to og tre hjul
Det var mye mer Peugeot enn bare Peugeot på årets Paris-utstilling. Oppe i motorsykkelhallen fant vi dem nemlig igjen, men da med indisk majoritet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Peugeot har bygget motorsykler like lenge som de har bygget biler, og det er lenger enn de aller fleste.

Motorsyklene har eksistert parallelt med bilproduksjonen hele veien – Bertel O. Steen var storimportør av de franske motorsyklene helt til krigen.

De siste årene har det vært en del frem og tilbake med denne delen av den gamle veteranen, men i dag er to-hjuling-produksjonen – for ikke å snakke om -utviklingen – i god gang igjen, men under indisk overformynderi.

Mahindra & Mahindra (som også kjøpte Pininfarina for tre års tid siden) eier nå 51 % av Peugeot Motorsykler, mens PSA eier resten. Med i denne avtalen er full tillatelse til å bruke Peugeot-løven, også i moderne revidert versjon.

På Paris-utstillingen kjørte de hardt på slagordet «Ta byen tilbake», antakelig på grunn av deres nye scootere og lettvektere (eller hva det heter i dag).

De hadde en ferdig konseptmodell av det EU-baserte bytransport-programmet som heter EU Live, der Peugeot fikk en slags kontrakt etter å ha hatt en morsom designkonkurranse fra ungdom.

Her foreslår Peugeot et bredt utvalg 2- og 3-hjulere, med 15 modeller fra 50 til 400 ccm, men det konseptet de viste hadde faktisk fire hjul, og var en slags parodi på Renaults Twizy. Og den er jo, som kjent, ikke noe konsept.

Andre nyheter var for eksempel Metropolis scooteren. Elektrisk, selvfølgelig – Peugeot bygde sin første el-scooter i 1996, og den hadde tre hjul, akkurat som for eksempel Piaggios MP3. 

Peugeot-scooteren er for øvrig verdens første – sier de – scooter med dashcam som standard.  Denne filmer både forover og bakover.

Men det publikum først og fremst så på var den nye 300 ccm caféraceren. P2X het den og hadde et tydelig ny-retro formspråk – visstnok basert på 30-tallets 515-modell (som også sto utstilt – i racing-utgave).

Man skulle nesten tro motorsykkeldesignerne samarbeidet med bil – disse var såpass tilbakeblikkende at de hadde passet bra sammen med e-Legend-konseptet som sto nede blant bilene

Fin finish, i Sports-Peugeots klassiske blåfarge. Vannkjølt, twin cam motor, ABS, clip-on, et eneste sete – gode spesifikasjoner hele veien.

De hadde en tilsvarende 125 roadster, en som holder fint mot en by-Ducati, men i mindre format. «Nå er vi igjen tilbake til de virkelige Peugeot motorsyklene, dette arbeidet har virkelig skapt nye følelser hos oss», sa Damien Basset om seg og sine designere.

Men tro ikke at bilgruppen holdt seg helt unna alt som hadde mindre enn fire hjul. Sammen med bilene sto faktisk Peugeot nye tråsykkel tilbud. 

Der lanserte de fire nye elsykler, ganske nostalgiske de fleste av dem – samtidig som den nye e-shopen ble lansert. Nå kan alle Peugeots sykler kjøpes på https://cycles.peugeot.fr/

Bra stand for verdens eldste motorsykkelprodusent.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: