Volkswagen : T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
T-Cross kan bli VWs viktigste SUV i Norge
SUV-enes sterke posisjonen gjør at lille VW T-Cross blir en svært viktig bil for Volkswagen i Norge selv om den ikke kommer i elektriske eller hybride varianter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er to trekk ved det norske bilmarkedet som er svært viktig å forholde seg til: Mulighet for elektriske/ladbare modeller samt SUV-ene – og helst i kombinasjon.

Derfor kompenserer prisen, størrelsen og karosseriformen for mangel på ladbarhet når Volkswagen til våren slipper løs T-Cross som Volkswagens minste SUV (4,11 meter lang) og sannsynligvis startpriser den under 280.000 kroner,

Tett med VW-SUV-er
Det begynner å bli ganske tett med SUV-er fra Volkswagen nå. Men markedet for biler med høy sittestilling ser nærmest ut til å være umettelig.

Mer enn hver tredje nysolgte bil er nå en SUV, og som bilklasse eneste av volumklassene som øker – både i Norge og resten av Europa.

Med tanke på at den ikke kan lades eller er hybrid, har Volkswagen hatt betydelig suksess med T-Roc, deres til nå minste SUV og den nest mest solgte bilmodellen i landet etter Skoda Octavia som kun tilbys med bensin- eller dieselmotor.

Storebror T-Roc
Internt i VW-familien blir det i hovedsak mot storebror T-Roc den enda kortere, men like høye og brede T-Cross skal konkurrere. Som T-Roc bygges T-Cross –  som så mange andre modeller fra VW-konsernet – på MQB-plattformen og hører hjemme i småbilklassen. Sånn sett blir den også konkurrent til VW Polo som fortsatt er VWs femte mest kjøpte bilmodell her hjemme.

Med slagordet «I am more» mener Volkswagen med T-Cross å kunne tilby noe mer enn konkurrentene. Det vil i så fall tiden vise, men bilen har i det minste et baksete (riktignok med rygg kun splittet i to deler – 40/60) som kan lengdejusteres 14 centimeter. Fleksibiliteten gir inntil 455 liter bagasjerom før seteryggene legges ned.

Ikke diesel, ikke 4x4
Blant standardutstyret er både Front Assist, med City nødbrems med fotgjengergjenkjenning, kollisjonsbeskyttelsessystemet Pre-crash, tretthetsvarsling, adaptiv cruisekontroll og kjørefeltassistent. Blindsonevarsler og utmanøvreringsassistenten Rear Assist koster dessverre ekstra.

Det gjør også det heldigitale Active Info-displayet, som nå er tilgjengelig i nesten alle VWs modeller.

Ved lanseringen i andre kvartal neste år, blir kun to utstyrsvarianter (Life og Style) og en motorvariant tilgjengelig: 115 hk bensin i kombinasjon med sjutrinns DSG automatgir. T-Cross trekker på forhjulene og 4x4 står ikke på modellprogrammet.

Volkswagen planlegger å åpne for forhåndssalg i Norge i desember.

VWs SUV-er i Norge

Modell

Lengde

Pris fra

VW T-Cross

4,11 m

Kr. Ca 280.000

VW T-Roc

4,23 m

Kr. 282.400

VW Tiguan

4,49 m

Kr. 435.800

VW Tiguan Allspace

4,70 m

Kr. 555.200

VW Touareg

4,88 m

Kr. 874.800

Kilde: OFV/produsenten.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: