Porsche 911: Nedtelling til ny 911 - del 5 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Nedtelling til ny 911 - del 5
Den 27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Med femte generasjon 911 – internkode 996 – tok Porsche et vågalt grep ved å ta i bruk vannkjølte motorer. Etter 34 år ble nå 911 en tvers gjennom ny bil, og Porsche løste på denne måten en del viktige utfordringer.

Som en del av prosessen, som hadde startet med forgjengeren, fokuserte de på å kutte kostnader gjennom å benytte komponenter som var kompatible med andre modeller, som Boxster, så vel som å møte stadig strengere utslipps- og sikkerhetskrav.

De klassiske linjene ble fusjonert med moderne teknologi – enkelt sagt gjenoppfant man en legendarisk sportsbil og klargjorde den for fremtiden. Man kan trygt si at 996 var modellen som startet en ny æra for Porsche.

Lengden ble økt med 18,5 cm, og akselavstanden ble strukket for andre gang i modellens historie – nå med hele 80 mm. I tillegg ble bredden utvidet med tre centimeter.

Resultatet var en mer komfortabel kabin med mer alburom. Dashbordet fikk også ny utforming da de fem tradisjonelle instrumentklokkene «smeltet» i hverandre.

Men den største revolusjonen fant sted i hekken. Man beholdt boxer-motoren, men ikke luftkjølingen. Vannkjøling måtte til for å møte nye utslippskrav.

Den nye motoren med slagvolum på 3,4 liter uten pustehjelp hadde 300 hester – tilsvarende 3,3-literen i foregående 911 Turbo. I neste omgang ble slagvolumet økt til 3,6 liter og effekten til 320 hk.

911 Turbo fikk også en vannkjølt boxer – en 3,2-liter som var utledet fra motoren som hadde sittet i 911 GT1 da den kjørte inn til seier på Le Mans i 1998.

Takket være twin turbo hadde den en effekt på 420 hester i produksjonsbilen. Dermed ble 911 Turbo Porsches første produksjonsmodell som passerte 300 km/t barrieren.

I 911 GT2 hadde motoren en effekt på hele 483 hk, og for å stoppe muskelbilen effektivt ble denne Porsches første serieproduserte modell med keramiske bremser som standard. I tillegg til overtrufne stopp-egenskaper var fordelene med disse halv vekt og en levetid på inntil 300.000 km.

Med samme motor, men uten turbo, markerte 911 GT3 starten på en ny æra med ekte kjøreglede både på vei og på bane. Den ble basis for Porsches merkecuper som i dag kjøres på alle kontinenter.

I 996 hadde 3,6-literen opprinnelig en effekt på 360 hk, som siden økte til 381 hk. 911 GT3 RS fulgte i 2003 og var enda mer spisset for racing.

Mellom 1997 og 2005 produserte Porsche totalt 175.262 biler av type 996.

Les også:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: