Porsche 911: Nedtelling til ny 911 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Nedtelling til ny 911
Den 27. November skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen av høydepunktene fra den 55-årige 911-historien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det var på bilutstillingen i Frankfurt, den 12/9-1963, at Porsche presenterte sin etterfølger til 356. Den nye sportsbilen ble vist under betegnelsen 901, men det syns Peugeot var ugreit siden de brukte tre siffer med en null i midten på alle sine modellbetegnelser.

Dermed endret Porsche navnet til 911 før den kom på markedet i 1964, og den betegnelsen henger fortsatt med, selv om de nyere modellene i tillegg har en intern modellkode. Dagens heter for eksempel 991.2 etter siste facelift i 2017.

Det var en markant overgang fra 356 til 911, man kan trygt si at Porsche tok steget opp i en høyere divisjon. Boxermotoren fikk seks sylindre i stedet for fire, fortsatt luftkjølt, men med hele 130 hestekrefter.

Trygg og luftig
Porsches nye sportsbil ble raskt en suksess og kom etter hvert i flere varianter. I 1965 ga Porsche tilsvar på en langvarig diskusjon i USA, som på pragmatisk vis hadde konkludert med at alle cabrioleter var livsfarlige, ved å lansere 911 Targa.

Den ble omtalt som den første «safety cabriolet» og hadde en veltebøyle som var over 20 cm bred, et avtakbart tak og en mini soft top som dekket partiet bak bøylen. Sistnevnte ble snart erstattet med en panorama bakrute med varmetråder.

Targa-betegnelsen er inspirert av Targa Florio – landeveisracet på Sicilia som Porsche allerede hadde vunnet fire ganger.

Da Porsche lanserte 911 S med 160 hestekrefter i 1966, lanserte de også sin Fuchs felger som var meget lette takket være at de var støpt i ett stykke.

Flere varianter
Høsten 1967 kom den mer folkelige 911 T med 110 hester som et rimeligere alternativ under de mer motorsterke variantene 911 S og 911 E, originalen med 130 hk.

Fra modellår 1969 ble akselavstanden på 911 forlenget med 57 millimeter til 2.268 mm – noe som primært gjorde bilen mindre nervøs og lettere håndterbar.  

2,0-litersæraen tok slutt i 1969 da fire millimeter ekstra boring økte slagvolumet til 2.195 ccm. Med 1972-modellen økte volumet ytterligere – nå til 2,4 liter. Effektskalaen strakk seg nå fra 130 til 190 hestekrefter.

911 Carrera RS 2.7 skilte seg ut fra mengden med sin «duck-tail» hekkspoiler. Den var meget populær blant dem som lekte seg på bane takket være en vekt på under 1000 kg, en motor med 210 hester og en toppfart på 245 km/t.

1525 slike ble sendt ut av fabrikken i Zuffenhausen som siste 911-variant av første generasjon. Til sammen ble det produsert 111.995 biler av 911 generasjon én i perioden 1963 til 1973. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: