Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©
Audi Q3 Sportback
Foto: Automedia©

Audi utvider Q-familien

Audi er i ferd med å utvikle et nytt alternativ for dem som vil skille seg litt ut i mengden.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere har vi og andre medier omtalt denne som Q4, men nå som Audi begynner å uttale seg konkret om nykommeren får vi vite at betegnelsen blir Q3 Sportback. Q4-betegnelsen sparer de til annet bruk.

Modellen skal avdukes i løpet av inneværende år, så det er den ekte varen som her er knipset under testing i Nord-Sverige.

Audis designsjef har uttalt at nykommeren er «mer enn en coupé-utgave av Q3». Han bekrefter at designerne har fullført sin del av jobben for lenge siden, og at bilen skal produseres ved Audi-fabrikken i Györ i Ungarn.

Q3 Sportback blir del av en stadig voksende SUV-familie fra Audi der e-tron uten sidestykke er modellen med største interesse i Norge og tusener på venteliste.

Modellen vil få en coupé-formet taklinje, men den vil fortsatt være en SUV – hva nå det må innebære. Naturlige hovedkonkurrenter vil være BMW X2 og Mercedes GLA.

Nykommeren skal selvsagt bygges på den fleksible MQB-plattformen som i dag sitter under de fleste modeller fra VW-konsernet. Og den vil dele komponenter med nye Q3 som nettopp er kommet på markedet.

De første antydninger om at Audi planla en Q3 Sportback – eller Q4 som den ble omtalt som den gangen – kom gjennom TT Offroad Concept som ble vist i Beijing i 2014.

Innendørs vil du finne det du forventer i en moderne Audi, inkludert avanserte elektroniske hjelpemidler som gjør reisen så sikker og komfortabel som mulig. Selvsagt kan du også velge og vrake i en rikholdig liste over tilleggsutstyr.

Drivlinjene vil tilsvare de som leveres i Q3, siste generasjon 1,5-litere for bensin og diesel samt nye 2,0-litere i de mer motorsterke modellene.

Toppmodellen blir RS Q3 som får Audis velrenommerte 2,5-liter under panseret. Den kan få så mye som 400 hestekrefter.

Mer interessant for oss blir en ladbar Q3 e-tron med ren elektrisk rekkevidde på drøyt 50 kilometer. En slik modell trenger de nemlig i det kinesiske markedet, og derfor er den svært viktig.

Powered by Labrador CMS