-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Mercedes kommende el-SUV, EQC, er på snarvisitt i Norge for at kunder, forhandlere og presse skal få en sniktitt før bilen kommer på norske skilt i løpet av sommeren.
– Dessverre har jeg ingen pris klar, og jeg kan heller ikke gi noe eksakt tidspunkt for når bilen er i Norge, men prisen vil naturligvis være klar til salgsstart som blir tidlig i andre kvartal.
Smilet til merkedirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-importør Bertel O Steen vokste i takt med at stadig mer av EQC, Mercedes store SUV-elbilsatsing, ble avduket foran et tyvetalls forventningsfulle pressefolk.
Kundevisitt
Men kunder og forhandlere er den viktigste grunnen til at bilen, som kommer rett fra motorshow i Brussel, er på to dagers visitt i Oslo.
Av de 2300 kundene som har betalt inn 20.019 kroner for å stå på reservasjonslisten, har bortimot halvparten meldt sin interesse for å se og sitte i bilen.
Les også: Elbilenes Mercedes
De som har stått lengst på ventelisten kan regne med å kjøre hjem i egen bil i løpet av sommeren.
Mer konkret vil ikke Myhre være. Ei heller kan han si hvor mange biler som Norge er tildelt i 2019 og om alle som står på reservasjonslisten, og som signerer kontrakt når det åpnes for det, vil få bil i år.
Mye fossilbil i EQC
Men selv med norske kunders glupende appetitt på elektriske biler, blir ikke Norge noe førsteland for lanseringen. Den finner sted samtidig i alle de europeiske markedene som skal selge EQC.
EQC er en mellomstor SUV og i direkte konkurranse med Audi e-tron, Jaguar I-Pace, og for så vidt også Tesla Model X.
Det er overaskende mye fossilbil i EQC, som av fleksibilitetshensyn bygges over en omarbeidet utgave av plattformen til GLC.
Bilen er, med unntak av lyslistene i fronten og hekken, heller ikke er veldig ulik GLC i utseende. Innvendig er den en umiskjennelig Mercedes med den langstrakte instrument- og naviskjermen.
To motorer
Også selve pakkingen av bilen er kjent fra før med bagasjerom hvor ladekabler skjules under gulvet framfor å oppbevares i et lite rom under panseret slik eksempelvis Jaguar gjør. Med unntak av at motoren er elektrisk, ser det ganske ordinært ut under panseret på EQC.
Det overrasker at Mercedes ikke har fjernet «mellomakseltunnelen» som bare er i veien i en elbil.
For selv om EQC trekker i begge ender, skjer det via en motor foran og en bak som samlet yter 408 hk. Effekten er nok til å ta bilen fra stillestående til 100 km/t på 5,1 sekunder.
Mercedes oppgir rekkevidden til 400 WLTP-kilometer hentet ut av en batteripakke med 80 kWh kapasitet. Batteripakken er således mindre enn pakken i de tre nevnte konkurrentene.
Selv med Mercedes' deltakelse i Ionity-ladesamarbeidet som legger opp til inntil 350 kW lynladefart, oppgis maksimal ladefart på hurtigladestasjon til 110 kW hvilket under helt optimale forhold betyr å lade fra 10 til 80 prosent på 40 minutter. Ombordladerens maksimale kapasitet oppgis til 7,2 kW.
Styrken til elektriske EQC er at den kan trekke 1800 kilos tung tilhenger, og har feste for takstativ.
Pris | Ikke klar |
Mål | 476/188/162 cm |
Motoreffekt | 408 hk |
4x4 | Ja |
Moment | 765 Nm |
Batteri | 80 kWh |
Rekkevidde WLTP | Ca 400 km |
Hurtiglading | 110 kW |
Hjemmelading | 7,2 kW |
Bagasjerom | 500 liter |
Tilhengervekt | 1800 kg |
0-100 km/t | 5,1 sek |
Toppfart | 180 km/t |