Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt

Kjøpere av ladbare Mitsubishi Outlander har betalt betydelig lavere engangsavgift på bilene enn de skulle ha gjort.

Publisert Sist oppdatert

Det er benyttet feil tall i avgiftsberegningen av ladbare Outlander. Det er tallet for elektrisk rekkevidde som har vært feil, skriver vår bransjenyhetstjeneste BilNytt.no.

Det har mye å si i norske avgiftskroner om en Mitsubishi Outlander PHEV har 54 km eller 45 km elektrisk rekkevidde.

Flere bilforhandlere som har importert nyere ladbare Mitsubishi Outlander PHEV har påpekt at de blir belastet med en engangsavgift på drøyt 19.000 kroner, mens biler importert av den offisielle Mitsubishi-importøren MMC Norge AS har blitt belastet med rundt 11.000 kroner i engangsavgift.

Nesten 9.000 kroner for lite avgift
Basis for avgiftsberegningen er oppgitt elektrisk rekkevidde. Mer enn 50 kilometer gir maksimalt avgiftsfradrag.

Det later til at avgiften på Mitsubishi-importørens biler er basert på NEDC-målinger, mens de bruktimporterte beregnes etter WLTP-måling.

Dette blir bekreftet av forhandlere som selger både nye og bruktimporterte Outlandere som forteller at de bruktimporterte bilene blir avgiftsberegnet etter en WLTP-rekkevidde på 45 km, mens bilene som er importert gjennom offisielle kanaler benytter NEDC-verdi på 54 km.

- En ny Outlander får avgift på 10.988 (eks. vrakpant). Denne avgiften bekreftes av Mitsubishi-forhandlere og er oppgitt i importørens prislister. En bil vi bruktimporterer får WLTP-rekkevidde lagt til grunn. Avgiften på denne blir da 19.547 (eks. vrakpant), sier bruktbilimportøren til BilNytt.no.

Det betyr at NEDC-bilene får 8.559 kroner lavere avgift enn WLTP-bilene.

Skatteetaten konkluderer med at importøren MMC Norge har benyttet feil rekkevidde for Outlander.

Kundene slipper ekstraregning
MMC-sjef Rune Gjerstad sier at de nå vil avklare avgiftsgrunnlaget med rette myndighetsinstanser, men at de naturligvis vil innrette seg etter det som blir resultatet av avklaringen.

- Hvem får regningen for for lite betalt avgift på Outlander PHEV?

- Nå foreligger det ingen slik regning. Kunder av Mitsubishi kan uansett være trygge på at de holdes utenfor en tenkt avgiftsjustering på en bil de allerede har betalt, sier Rune Gjerstad til BilNorge.nos søsterorgan BilNytt.no.

BilNytt.no er ikke kjent med det nøyaktige antallet biler hvor det er betalt for lite avgift, men siden 1. september 2018 er det registrert over 3.000 ladbare Outlander-hybrider. Dette tilsier at det totale beløpet kan ligge på over 27 millioner kroner for lite innbetalt engangsavgift.

Powered by Labrador CMS