Seiglivet spanjol - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Seiglivet spanjol
Spansk bilproduksjon – bortsett fra Seat – er det ikke mange som har hørt om. Her er et eksempel som faktisk har holdt på i mer enn 25 år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg er imponert over at dette har kunne vare så lenge, for jeg er ikke akkurat imponert over hvordan dette ser ut.

For meg er Hurtan – som den heter – en misforstått drøm om Vintage, til dels ganske vulgær, og det lille jeg vet om spesifikasjoner er heller ikke egnet til å sperre øynene opp for.

Det må med andre ord være andre kvaliteter i denne historien enn de som er åpenbare for slike sure skeptikere som meg. For det å ha bygget biler (jeg aner ikke hvor mange) helt siden 1992 fortjener hatten av.

De har sikkert ikke vært billige heller, for her legges det stor vekt på at det er håndverkere inne i bildet («juvel på hjul» og så videre). 

Og dessuten har Juan Hurtado Gonzales vært gjennom mange forskjellige modeller i denne perioden – og har bilder som beviser det.

Og ikke bare det, i øyeblikket er han i ferd med å utvikle enda en modell. Velantur heter den, en ren batterielektrisk med 180 hk og 400 kilometer rekkevidde, og denne gangen som et samarbeid med Jofemar.

Og da blir det plutselig litt mer troverdig, for Jofemar er stor på industri og energitekniske løsninger og har en del offisielle prosjekter på gang.

Men den bilen som later til å komme ut av dette ser ut (de få glimtene jeg får av den) som den er like håpløs som de andre, med den samme vulgære to-farge løsningen på eksteriøret.

(saken fortsetter)

Men en ting skal Hurtan Automoviles ha. De har tatt en Fiat Ducato og gjort en ganske morsom egen varebilversjon av den – litt rundere og åpenbart inspirert av ganske amerikanske ting fra femti-tallet.

Men hvor stort er markedet for håndbygde varebiler med et litt spesielt, men ikke oppsiktsvekkende, design?

Så da er vi tilbake til de åpne «sportsbilene», Author og T2. 

T2 er den opprinnelige modellen og var egentlig basert på en Renault 4 og bygget med både to og fire seter. Såpass sært at akkurat det syns jeg hørtes gøy ut.

Men dagens T2 har et eget chassis og en ganske kurant Ford-motor med enten 143 eller 223 hk. Ikke spesielt opphissende, motoren er tross alt på 2,5 liter. Men en nyutviklet modell snakker om 210 hester fra en toliter, eller 326 hester fra en treliter.

Mens T2 er en bil bygget opp fra bunnen er Author et fireseters kjøretøy basert på noe så underlig som Chrysler PT Cruiser. Jeg kjenner i hvert fall en eier av en PT Cruiser – han ville aldri tillate å bli avbildet i noe som så ut som i nærheten av en Author!

Men siden dette er et ikke veldig moderne opplegg, koster ikke denne bilen mer enn 35.000 euro – med de riktige felgene og litt mer internt skinn kan det fort blir 45.000, pluss donatorbil.

Hjemmesidene deres sier kryptisk at det er Midtøsten og Asia som står bak de fleste kjøpene.  Og folk som påstår de har peiling sier at det kanskje har vært bygget 800 biler der, på disse 25 årene.

En av dem står i garasjen til Albert, fyrsten av Monaco. Jeg er ikke sikker på at jeg ville brukt det som eksempel på suksess.

Hvis du fremdeles er vanvittig nysgjerrig kan du visstnok leie en. For eksempel fra Hotel Iberostar Marbella Coral Beach. 

God tur, send et bilde.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: