BMW 8-serie: Her kommer BMW M8 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
104 bilder i galleri
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

– Helt siden lanseringen av den nye generasjonen 8-serie har det vært en dårlig bevart hemmelighet at toppmodellen M8 også ville komme. Når vi samtidig også lanserer Competition-modellene, blir dette en rå luksuskvartett med gentlemansracere, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Bilene er utstyrt med en turtallsvillig 4,4-liters TwinPower V8 bensinmotor. I BMW M8-modellene yter den 600 hk og har et dreiemoment på 750 Nm, mens den i M8 Competition-modellene har 25 hester mer.

BMW M8 Coupé Competition gjør null til hundre på raske 3,2 sekunder mens den andre trenger en tidel mer. Toppfarten er for alle varianter begrenset til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».

Kreftene sendes til asfalten via en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift.

Det innovative firehjulsdriftsystemet, som først ble lansert i den nye generasjonen BMW M5, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en helt ny måte.

Til mange puristers glede er det også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene. I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.

Godlåt
Eksosanlegget spiller også en viktig rolle for BMWs modeller med bokstaven M i navnet. Ifølge BMW løftes lydbildet i de nye M8-modellene til et nytt nivå i takt med at turtallet stiger. Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene, hvert med en diameter på 100 mm.

For lange reiser hvor man ønsker maksimal komfort kan eksoslyden enkelt dempes gjennom en egen bryter i midtkonsollen.

For de som virkelig gleder seg over V8-godlåt anbefaler BMW M Sport eksossystemet som gir et enda fyldigere lydbilde. Dette er standard på Competition-modellene.

Spisset design
Som for alle BMWs M-modeller, er designen på de nye M8-modellene spisset. Spesielt kommer dette til syne gjennom større luftinntak og detaljer i støtfangeren fremme, samt diffusoren i støtfangeren bak.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er blant detaljene BMW fremhever.

Mer i vente
De fire nye modellene får sin verdenspremiere i sommer og er på plass i markedet fra september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere åpner for bestilling i løpet av kort tid.

Litt lenger frem i tid får BMW M8 Coupé og M8 Cabriolet selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé

Tekniske data BMW M8

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t

0-200 km/t

Toppfart:

BMW M8 Coupé

600 hk

750 Nm

3,3 sek

10,8 sek

250/305 km/t

BMW M8 Coupé Competition

625 hk

750 Nm

3,2 sek

10,6 sek

250/305 km/t

BMW M8 Cabriolet

600 hk

750 Nm

3,4 sek

11,3 sek

250/305 km/t

BMW M8 Cabriolet Competition

625 hk

750 Nm

3,3 sek

11,1 sek

250/305 km/t

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: