-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nytt liv i gammel sliter
Det er langt mellom nyhetene på årets Frankfurt-utstilling, men neppe så ille som man får inntrykk av om man besøker VW-standen.
Der er en av attraksjonene nemlig en klassisk boble, skinnende blank og attraktiv. Og vesentlig snillere enn forgjengeren med hensyn til utslipp.
Denne bilen er nemlig konvertert til eldrift, med originale komponenter fra VW-gruppens delehyller. Elmotor, girkasse og batterisystem er basert på den oppgraderte e-Up som snart er på veien.
Selve konverteringen foretas av selskapet eClassics som har spesialisert seg på elektrifisering av klassiske kjøretøy. Man skulle ikke tro det var mange som lot seg friste, men antagelig fins det et marked her.
Motoren i den «nygamle» modellen med betegnelse e-Beetle har en effekt på 82 hestekrefter og et dreiemoment på 210 Newtonmeter. Hadde den klassiske bobla noensinne over 40 hk da den forlot fabrikken?
Batteriene er plassert i undergulvet – du ser på bildene at bilen er hevet en del – og består av 14 moduler som hver har en kapasitet på 2,6 kWt – til sammen 36,8 kWt.
Høyere ytelser og vekt krever kraftigere chassis og bremser enn originalen var dimensjonert for. På tross av en totalvekt på 1280 kg akselererer e-Beetle til 50 km/t på under fire sekunder og til 80 på omtrent det doble.
Bilen har en toppfart på 150 km/t og Volkswagen oppgir rekkevidden til 200 kilometer som burde rekke bra for en typisk bybil. Det tar rundt en time å bunkre den for nye 150 km via en hurtiglader.
Volkswagen hevder at el-systemet også kan anvendes i andre klassiske modeller, blant annet er de godt i gang med å tilpasse plattformen for den klassiske folkevognbussen. En e-Porsche 356 er andre modeller som nevnes.
Det vurderes også å benytte MEB-plattformen som gir enda større muligheter med hensyn til ytelser og rekkevidde. Den har jo Volkswagen allerede tilbudt alle som ønsker å benytte.