Volkswagen : Morobil fra Volkswagen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det formelig lyser sol og sommer av konseptbilen Volkswagen i kveld har avduket på sin Group Evening. ID. Buggy er en nullutslippsbil bygget på den nye MEB-plattformen som de mer enn gjerne deler med frittstående produsenter og konkurrenter.

– ID. Buggy demonstrerer det brede spekter av utslippsfri mobilitet som MEB-plattformen kan danne grunnlag for innen VW-gruppen. Men vi ønsker også å åpne for bruk av plattformen hos andre produsenter, sa Ralf Brandstätter, merkesjef for Volkswagen da han i kveld avduket bilen.

Det går klare linjer fra 60-tallets boblebaserte buggier til den nye ID. Buggy. På den tiden tok man utgangspunkt i en boble med hekkmotor. Småserie-produsenter strakk et glassfiberbasert deksel over chassis og motor, og kun kreativiteten satte begrensninger på hva man endte opp med.

ID. Buggy har tilsvarende muligheter med de tekniske muligheter som ligger i fremtidsrettet og utslippsfri teknologi. Basis er her er den progressive MEB-plattformen med batteripakke i gulvet.

Li-ion batteripakken leverer energi til ID. Buggys elektriske motor på 150 kW/204 hk som sitter på bakakselen. Det kan også monteres en motor foran om man ønsker firehjulsdrift.

Bilen er helt åpen, uten antydning til tak eller dører, kun med frontrute og en veltebøyle bak de to setene.

Den kan også bygges som en 2+2. Interiøret er laget i vanntett materialer slik at det enkelt kan spyles etter en dag i sanddynene.

Det selvbærende karosseriet er utført i en materialmiks bestående av aluminium, stål og plast. For vedlikehold kan hele karosseriet løftes av plattformen.

Volkswagen gir et klart signal til små produsenter – som på 60-tallet åpner de for kreative løsninger rundt ID. Buggy. Vær så god – bygg deres egen utslippsfrie buggy basert på dette konseptet.

Generelt ønsker også Volkswagen å tilby MEB plattformen som teknisk base for e-mobilitet til flest mulig produsenter - ikke ulikt det Elon Musk gjorde med sin Open Source-løsning

Samtidig illustrerer den kule buggien hvilke muligheter deres nye plattform byr på.

ID. Buggy er femte konsept i en serie med så forskjellige varianter som ID. (kompaktklassen), ID. Buzz (minibuss/varebil), ID. Crozz (SUV), og ID. Vizzion (sedan). Det er bare fantasien som setter grenser for hva plattformen kan benyttes til i fremtiden.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: