BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

BMW M8 Gran Coupé designskisser

Her er BMWs tredje M8

Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.

Publisert Sist oppdatert

Med fire dører, strukket akselavstand og større bagasjerom kan M8 Gran Coupé med litt godvilje betegnes som en familiebil på øverste hylle.

– Helt nye BMW M8 Gran Coupé er bilen for dem som ønsker en god dose ekstravaganse og kjøreglede både til hverdags og til de lengre kjøreturene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW har allerede lansert M8 Coupé og Cabriolet. På den bilutstillingen i Los Angeles i november viser BMW den tredje M-modellen i 8-serien for første gang. Bilen kommer på markedet i april 2020.

Som sine søsken er BMW M8 Gran Coupé utstyrt med en turtallsvillig 4,4-liters TwinPower V8-bensinmotor. Standardutgaven yter 600 hk med et dreiemoment på 750 Nm. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,3 sekunder.

Går man for den enda sintere varianten, BMW M8 Gran Coupé Competition, økes effekten til 625 hk mens samme sprintøvelse gjøres unna en tidel raskere. Toppfarten for begge bilene er satt til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».

Kreftene sendes til asfalten gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift.

Det innovative firehjulsdriftsystemet, som først ble lansert i den nye generasjonen BMW M5, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en helt ny måte.

Til alle motorsport-puristers glede er det også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene, og sjåføren kan stille inn ulike oppsett for bremsene gjennom de forskjellige kjøreprogrammene.

Lyden fra de to parene med 100 mm eksosrør kan justeres fra førerplassen. BMW M8 Gran Coupé Competition har for øvrig M Sport eksosanlegg som standard – til glede for de som setter pris på V8-symforni.

M8 Gran Coupé har tett designmessig slektskap med de andre 8-serie Gran Coupe-modellene, og flere av særegenhetene som man finner i de øvrige M8-modellene. Store luftinntak og markante spoilere og diffusorer er noen av kjennetegnene.

Som på BMW M8 Coupé er taket på BMW M8 Gran Coupé produsert i karbonforsterket plast (CFRP). Competition-varianten skiller seg ytterligere ut med optikk i sort høyglans.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er noe av det som kan nevnes.

Skreddersøm i skinn og farger fra BMW Exclusive er selvsagt også en mulighet.

Med to markante bakseter er helt nye BMW M8 Gran Coupé en 4+1-seter. De ytre baksetene har samme utforming som sportssetene fremme. Med solid sidestøtte og integrerte hodestøtter bys det dermed på sportslig luksusfølelse også i baksetene.

Bagasjerommet har et volum på 440 liter.

– Sammen med nylige avdukede BMW X5 M og BMW X6 M er helt nye BMW M8 Gran Coupé et bevis på at BMWs modelloffensiv foregår i alle segmenter, selv blant de mest sportslige og luksuriøse modellene som bærer M-logoen. Om det kommer mer? Det kan godt hende, avslutter Tegneby.

Powered by Labrador CMS