Porsche Taycan, her i Turbo S-variant. (Foto: Øivind Skar)
Porsche Taycan, her i Turbo S-variant. (Foto: Øivind Skar)
Porsche Taycan, her i Turbo S-variant. (Foto: Øivind Skar)
Porsche Taycan, her i Turbo S-variant. (Foto: Øivind Skar)

Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner

Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.

Publisert Sist oppdatert

Ikke før er pressekjøringen av toppmodellene av Taycan, Porsches første batterielektriske modell, unnagjort, så slippes prisene på «folke-Porschen»: Taycan S, fortsatt med drift på alle hjul, men effektjustert ned fra 625 hk (boost 680/761 hk) til 530 hk og samtidig prisjustert ned drøyt 400.000 kroner – fra 1,3 millioner til 899.900 kroner.

Det betyr at Taycan S akselererer litt langsommere enn Turbo og Turbo S, men den er på ingen måte langsom ved at 0 – 100 km/t går unna på 4,0 sekunder. Tilsvarende tall for Turbo S er 2,8 sekunder og for Turbo 3,2 sekunder.

Får mange biler

– Vi har giret opp organisasjonen det siste året for å håndtere det økte volumet, kommer det nøkternt fra kommunikasjonsansvarlig Maren Helgestuen.

Jeg har kjørt Taycan Turbo S og kan garantere at råere total kjøreopplevelse med masseprodusert elektrisk bil finner du ikke i noen av konkurrentene.

Mange pakker
Turbo og Turbo S som tetter prishullet mellom de ulike variantene.

Her har du de viktigste priseksemplene:

* Taycan 4S: Kr. 899.900,-

I tillegg kommer naturligvis alle former for skreddersøm.

Kan oppgraderes
Taycan 4S redusert batteripakkestørrelsen sammenliknet med Turbo og Turbo S fra 93,4 kWt til 79,2 kWt hvilket i praksis kun betyr at rekkevidden er redusert med rundt 50 km til 407 WLTP-kilometer.

Men her ligger en oppgraderingsløsning til 57.800 kroner som består i å velge den største batteripakken med en gang. Stor batteripakke øker rekkevidden i 4S til 463 km og maksimal ytelse til 571 hk.

Ikke gratis strøm

Porsche sier selv at den nordiske pakken med utvidet batterikapasitet er spesielt tilpasset norske kjøreforhold. Med pakken koster bilen rett over millionen.

Selv om Porsche 4S er litt «ribbet» for utstyr og ytelse sammenliknet med Turbo og Turbo S-variantene, har den fortsatt 19 tommer store felger, 4D Chassis Control som analyserer og tilpasser de ulike chassis-systemene i nåtid til kjøreforholdene.

Men kun ytelses-pakken har aktiv krengningshemming og bakhjulsstyring.

Powered by Labrador CMS