Opel Grandland X: Grandland X Hybrid4, Opel med 300 hester - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Grandland X Hybrid4, Opel med 300 hester
Opels største SUV for tiden, Grandland X, blir vesentlig kjappere når den snart er her som ladbar hybrid med 300 hk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Ladbarhet handler for bilprodusentene i stor grad om å tilfredsstille EUs 95 gram/km flåtekrav til CO2-utslipp. Den enkle og mest nærliggende løsningen for mange av produsentene ligger i å ladehybridisere de tørsteste bilene. Bonus for bilkjøperne er som oftest betydelig økt motoreffekt, og i Norge i tillegg redusert engangsavgift.

Så når Opel om få uker lanserer Grandland X har bilen det som skal til for å bli en storselger, og sammen med elektriske Corsa løfte salgsvolumet mot høyder Opel ikke har vært i nærheten av på mange år.

Med hybridløsningen følger også firehjulsdrift ved at bakhjulene driftes elektrisk. Den tekniske løsningen gjør at bilen aldri går så tom for strøm at firehjulsdriften ikke virker som den skal.

59 km rekkevidde
I tillegg til en ganske kraftig bensinmotor på 1,6 liter/200 hk hjelper en 110 hk elektrisk motor til foran. Ved oppstart går bilen alltid først i elektrisk modus, og om den 13,2 kWt store batteripakken plassert under baksetet er fulladet – den kan ikke hurtiglades, men hjemmelades med 3,7 kW som kan oppgraderes til 7,4 kW – skal strømmen holde til 59 WLTP-kilometer rekkevidde. Deretter fortsetter bilen som vanlig hybrid. Under ganske normal kjøring i Tyskland startet bensinmotoren etter 44 kilometer.

Batteripakkestørrelsen er valgt ut fra at det skal være mulig for de fleste å kjøre til jobb og tilbake igjen uten å lade, og samtidig ikke ta mer enn høyst nødvendig av bagasjeplassen.

Fire programmer
I tillegg til Electric og Hybrid i programvelgeren, står også 4WD og Sport til disposisjon.

Mens de to første programmene er der for å optimalisere forbruket under normal kjøring kan bilen tvangsstyres til drift på alle hjul eller i sport for å ta ut de fartsressursene som ligger i bilen.

Kraftig pakke
Og de er såpass betydelige at samlet effekt på 300 hk tar Opelen til 100 på 6,1 sekunder og gjør den til Opels raskeste akkurat nå. Selv om girkassen reagerer litt sent ved nedgiring, er ikke det til hinder for at høybygde Grandland X Hybrid4 har krefter nok til å bringe bilen til kanten av dens yteevne når svingene kommer brått på. Og raskere enn 235 km/t som er bilens toppfart tror jeg det ikke er forsvarlig å kjøre med en SUV som primært er bygd for nytte og ikke bilsport.

Men hvorfor går ikke Opel direkte til batterielektrisk løsning ettersom den nå PSA-eide bilprodusenten tross alt har mange års brukserfaring med Ampera-e?

Svaret kommer krystallklart fra Frank Jordan, direktør for avansert teknisk utvikling hos Opel:

– Opel etterstreber alltid å gi kundene det rette valget, og det er for tidlig for mange med en batterielektrisk bil i denne klassen, sier Jordan.

Nå skal det sies at Opel ikke er alene om å fatte denne beslutningen. Grandland X er utviklet fra bunnen av sammen med PSA, og hybridteknikken deles så langt med Peugeot 3008 GT Plug-in og DS 7 Crossback E-Tense.

Trekker tilhenger
For dem som lurer på om Grandland X PHEV trekker tilhenger, så gjør den det med inntil 1250 kilo vekt - noe som burde holde for de fleste. Dette er bare 250 kg mindre enn den manuelt girede med dieselmotor kan slepe.

Jeg har tidligere antydet at Opel burde lagt mer innsats i utviklingen av førermiljøet. Dette er en tøff bil å se på, men inntrykket stivner så snart man setter seg bak rattet.

Nå er det neppe mer enn et drøyt år til facelift av Grandland X. Jeg antar at det ytterst konservative indre står for tur til å endres.

Opel Grandland X Hybrid4

Motor:

1598 ccm R4 turbo bensin

Effekt bensinmotor:

200 hk/300 Nm

Elmotor 1

110 hk/320 Nm

Elmotor 2

113 hk/166 Nm

Samlet effekt/moment:

300 hk/520 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

448/191/161 cm

Akselavstand:

268 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Egenvekt:

1800 kg

Tilhengervekt:

1250 kg

Bagasjerom:

390 - 1528 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

235 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,14 l/mil – 15,9 kWt

CO2/NOx:

32g/km – 23,7 mg/km

Batteri:

13,2 kWt

El-rekkevidde:

59 km

Pris fra:

489.900

Miljømerking:

B

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: