Aiways med nesten-SUV - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Aiways med nesten-SUV
Mens vi venter på at Aiways skal begynne å selge i Europa, stagger de oss med en interessant konseptbil i Genève.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Aiways er vel den kinesiske start-up’en vi har hatt tettest kontakt med, fordi denne fabrikken har lagt stor vekt på å ha kontakt med oss.

Det virker som de går til jobben med ganske smart innstilling. De går aldri høyt ut og forteller at nå er (endelig) den femte eller sjette investeringsrunden på plass, og i hvert fall etter de fotografiene vi ser virker det som om de får ting på plass hva produksjon angår.

At de også presenterte oss for Europeisk Typegodkjenning i september i fjor, sier litt om hvordan de jobber.

U5 het den attraktive mellomklassebilen de viste oss i Genève i fjor – og som på høsten var på gjennomfart i Oslo, på vei fra fabrikk til Frankfurt. De forteller at den skal være klar for markedet, og at også markedsorganisasjonen deres i Europa skal være oppe og gå i år.

Men mens produksjon og administrasjon har jobbet for å få ting på plass, har utvikling også kunnet boltre seg litt.

Med ex-Pininfarina-designer Ken Okuyama i spissen («han kommer over en gang i måneden for å se hvordan det går, men jobber ellers hjemmefra» får vi vite) har de utviklet en konseptbil.

Den har imidlertid fått nok navn til at vi kan tro den er tiltenkt en kommersiell rolle om ikke så altfor lenge, dessuten er den midt i blinken for markedet.

U6ion heter den og er akkurat nok Crossover og Coupé til at den ikke er SUV, men den har garantert nok SUV-trekk til at den vil kunne bli en attraksjon for mange.

Det at den har litt offroad-preg burde heller ikke gjøre noe. Biler skal visst stå litt høyt for tiden (så jeg på Mazdas MX 30 da de viste den i Oslo i forrige uke). 

Den er bygget på den samme MAS-plattformen som U5 (MAS betyr forresten More Adaptable Structure) og den har helt klar det samme designspråket som produksjonsbilen.

Dette er en av Genève-bilene jeg virkelig gleder meg til å se nærmere på.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: