Nathalie var klar - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Vi må vel kunne si at den standen vi møtte i Genève i fjor var ganske splittet. Snusfornuftige, helelektriske Aiways på den ene siden. Den ganske ville Gumpert Nathalie på den andre. Til og med i en ren racing-versjon.

Nå er ikke Gumpert helt ukjent med racing. Historien hans går langt tilbake, men der Roland Gumpert virkelig skrev seg inn i historiebøkene var da han deltok i utviklingen av Audi Quattro.

Det ble etterhånden for tamt, og etter det har han beveget seg i forskjellige retninger, men alltid med store sportsvogner med Ringen-vibber som fellesnevner.

Dit han og bilen er kommet nå er imidlertid langt fra ildsprutende hår-på-brøstet monstre. Nå er bilene derfra like helelektriske som Aiways sine, bare på en annen måte.

Bilen lager strøm selv fra en brenselcelle om bord. Men i motsetning til de fleste brenselceller mates ikke denne med hydrogen, men med metanol.

Vi har vært inne på det før. Slike brenselceller har sine ulemper.  Men fordelen, i hvert fall i dag, er at metanol er mye enklere å få tak i enn hydrogen.

Til årets Genève hadde de gjort ferdig Nathalie First Edition, en salgsklar versjon av dama. Hun har vært til behandling både hos Lorenz Loew i noe som heter Ideenion Design i München, men også Aiways egen konsulent-spesialist, Ken Okyama, har svingt tryllestaven over henne.

Hun er blitt skarpere både langs flankene og i fronten – hun har lagt på seg bitte, litte grann der det var strategisk smart, slik at proporsjonene er litt endret, og – ikke minst – hun har fått dører som er hengslet slik at det blir det nødvendige teateret når de slas opp eller igjen.

Hva du ikke ser er at karosserimaterialet er ganske spennende. Mens fjorårets prototype hadde karbonplater utenpå, brukes det nå et biologisk lettvektsmateriale der 50 prosent består av lin! Jeg går ut fra at de er kommet lenger i materialkunnskap nå, enn da Trabants karosserier begynte å gro.

Totalt er det en kapasitet på 178 kWh ombord, men brenselcellen produserer ikke mer enn 15 kWh. Likevel mer enn nok til å drive bilen i byen, eller med jevn frat på landeveien, uten å bruke noe av det som er lagret i batteriene i det hele tatt.

Metanol-tanken er på 65 liter – det tar tre minutter å fylle den. Med full tank snakkes det om en rekkevidde på 820 km. De har et eget metanol-samarbeid med noe som heter Blue World Technologies i Ålborg.

Motoren er på 400 kW (544 hk) og det skal kunne gi både 300 km/t og 0-100 på 2,5. Alle hjulene drives, via to synkroniserte 2-trinns transfer-kasser.

Prisen skulle også være avslørt i Genève. Den er på € 407.000. Hele opplaget (inkludert First Edition) skal begrenses til 500 biler med den første levert første halvår neste år. Til sveitsiske Automobil Revue fortalte de at fem biler allerede er solgt. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: