-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fikser du ladingen, CARL?
Aiways er blant de nye elbilprodusentene vi venter på. Men de tenker ikke bare biler
Nå har det Shanghai-baserte selskapet tatt ut flere patenter i Europa og Kina i forbindelse med CARL – en mobil hurtiglade-robot. Patentene omfatter den autonome roboten inkludert lademetoden.
Det er ikke lenge siden Volkswagen viste skisser på en tilsvarende løsning for bruk i parkeringshus.
Aiways oppgir at CARL er utviklet for ladefart på 30 og 60 kWt og at den kan hurtiglade biler med ulike standarder.
Nå kommer jo ladetiden an på batteriets kapasitet, men Aiways sier de kan hurtiglade et batteri til 80 prosent på under 50 minutter.
CARL kan brukes i hjem, samt på private eller offentlige parkeringsplasser. Når bilen er parkert kaller eieren opp CARL via en smartfon-app og drar. Når hun kommer tilbake etter en snau time er bilen klar for nye kilometer.
Roboten bruker GPS-data for å finne frem til bilen som skal lades, før den plugger seg til og starter ladingen.
Når ladeprosessen er fullført fortsetter CARL til neste kundebil, eller returnerer til basen for selv å bli ladet.
– I stedet for at førerne skal finne lader, skal laderne finne bilen, sier Alex Klose, visepresident for Aiways internasjonale operasjoner.
– Vi ønsker det skal være så enkelt og morsomt som mulig å eie en elbil, og CARL er et godt eksempel på hvordan elbiler kan lades i fremtiden.