-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fikser du ladingen, CARL?
Aiways er blant de nye elbilprodusentene vi venter på. Men de tenker ikke bare biler
Nå har det Shanghai-baserte selskapet tatt ut flere patenter i Europa og Kina i forbindelse med CARL – en mobil hurtiglade-robot. Patentene omfatter den autonome roboten inkludert lademetoden.
Det er ikke lenge siden Volkswagen viste skisser på en tilsvarende løsning for bruk i parkeringshus.
Aiways oppgir at CARL er utviklet for ladefart på 30 og 60 kWt og at den kan hurtiglade biler med ulike standarder.
Nå kommer jo ladetiden an på batteriets kapasitet, men Aiways sier de kan hurtiglade et batteri til 80 prosent på under 50 minutter.
CARL kan brukes i hjem, samt på private eller offentlige parkeringsplasser. Når bilen er parkert kaller eieren opp CARL via en smartfon-app og drar. Når hun kommer tilbake etter en snau time er bilen klar for nye kilometer.
Roboten bruker GPS-data for å finne frem til bilen som skal lades, før den plugger seg til og starter ladingen.
Når ladeprosessen er fullført fortsetter CARL til neste kundebil, eller returnerer til basen for selv å bli ladet.
– I stedet for at førerne skal finne lader, skal laderne finne bilen, sier Alex Klose, visepresident for Aiways internasjonale operasjoner.
– Vi ønsker det skal være så enkelt og morsomt som mulig å eie en elbil, og CARL er et godt eksempel på hvordan elbiler kan lades i fremtiden.