-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Fikser du ladingen, CARL?
Aiways er blant de nye elbilprodusentene vi venter på. Men de tenker ikke bare biler
Nå har det Shanghai-baserte selskapet tatt ut flere patenter i Europa og Kina i forbindelse med CARL – en mobil hurtiglade-robot. Patentene omfatter den autonome roboten inkludert lademetoden.
Det er ikke lenge siden Volkswagen viste skisser på en tilsvarende løsning for bruk i parkeringshus.
Aiways oppgir at CARL er utviklet for ladefart på 30 og 60 kWt og at den kan hurtiglade biler med ulike standarder.
Nå kommer jo ladetiden an på batteriets kapasitet, men Aiways sier de kan hurtiglade et batteri til 80 prosent på under 50 minutter.
CARL kan brukes i hjem, samt på private eller offentlige parkeringsplasser. Når bilen er parkert kaller eieren opp CARL via en smartfon-app og drar. Når hun kommer tilbake etter en snau time er bilen klar for nye kilometer.
Roboten bruker GPS-data for å finne frem til bilen som skal lades, før den plugger seg til og starter ladingen.
Når ladeprosessen er fullført fortsetter CARL til neste kundebil, eller returnerer til basen for selv å bli ladet.
– I stedet for at førerne skal finne lader, skal laderne finne bilen, sier Alex Klose, visepresident for Aiways internasjonale operasjoner.
– Vi ønsker det skal være så enkelt og morsomt som mulig å eie en elbil, og CARL er et godt eksempel på hvordan elbiler kan lades i fremtiden.