BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 CS
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW M5 på Nürburgring
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Sedan 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
BMW 5-serie Touring 2021
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Facelift og ny toppmodell

BMW er snart klar med en oppgradert 5-serie. Det inkluderer også en ny M5, men nå kommer i tillegg en spesialutgave for dem som ønsker enda mer potens.

Publisert Sist oppdatert

BMW oppgraderer jevnlig drivlinjene i sine modeller. Blant annet fikk den ladbare hybriden, 530e, større batteripakke og mulighet for firehjulsdrift i fjor sommer.

Det har ifølge OFV ført til et oppsving av 5-seriesalget på 20 prosent hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor, og over 80 prosent av de nye 5-seriemodellene som selges i Norge er ladbare hybrider.

Dette til tross for at det kun er sedanen som leveres som plug-in så langt – nordmenn flest vil jo helst ha stasjonsvogn. Trolig følger 530e Toring ved neste oppgradering. Det står «Hybrid Test Vehicle» på denne testbilen, og den har deksel som skjuler en kontakt på forskjermen.

Dessuten er 3-serien nettopp presentert som ladbar hybrid med firehjulsdrift i Touring-utgave.

Trolig vil den kommende faceliften inkludere nye frontlykter og ny grill i tillegg til nye baklykter. Vi snakker altså kun om det vi gjerne omtaler som de myke komponentene.

Grillen blir trolig av tilsvarende type som hos nye 3- og 7-serie, men neppe like ekstremt som på 7-eren.

I dag toppes 5-serien av M5 Competition med 600 hester. Den burde dekke behovet for de aller fleste og kommer snart i oppgradert utgave.

Men om du ønsker deg enda mer muskler og enda mer kjøredynamikk kan prototypen våre spionfotografer har kommet over her være løsningen. Trolig dreier dette seg om M5 CS.

Bilen ser i først omgang ut som en «vanlig» M5, men om du titter nøyere etter oppdager du noen små endringer.

Fronten, inkludert grillen, er annerledes på denne prototypen. Den har også en frontleppe vi ikke har sett på andre modeller, og på koffertlokket sitter en diskret spoiler vi kjenner igjen fra M2 CS, M3 CS og M4 CS.

Vi vet foreløpig ikke alt om hva som skjuler seg under panseret, men ryktene forteller at M5 CS blir første modell ut med en nyutviklet V8 som skal erstatte dagens 4,4-liter.

Motoren blir trolig lettere og mer kompakt, men den vil fortsatt benytte den såkalte «Hot-V» turbo-konfigurasjonen.

Elektrifisering står trolig på programmet for å tillate mild hybridisering og hjelp fra elektrisk kompressor som bidrar til høyt dreiemoment ved lave turtall.

Siden dagens M5 har 600 hk vil den nye CS-versjonen få et sted mellom 625 og 650. Andre CS-spesialiteter er redusert vekt, større frihet til å koble ut elektroniske hjelpemidler og eksklusive detaljer i eksteriør og interiør.

Trolig er en oppdatert 5-serie på markedet på høsten som 2021-modell, mens M5 og M5 CS vil følge rundt årsskiftet.

Powered by Labrador CMS