Nå skal han leve av å kjøre simulator - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nå skal han leve av å kjøre simulator
Even Management er på offensiven og har signert kontrakt med Tommy Østgaard – en av verdens fremste innen simulatorracing.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

I helgen deltar den dyktige nordmannen i det legendariske 24-timersløpet på Le Mans – som offisielt foregår virtuelt for første gang. Tommy er leid inn av Porsche Motorsport med mål om å vinne løpet.

Selv om det er utfordrende tider, ønsker Even Management å være fremoverlente. Dette beviser de blant annet ved å knytte til seg Tommy Østgaard – og med det vise enda større muskler innen esport.

– Esport kommer til å være en stor del av fremtidens motorsport, og da ønsker vi å være tilstede på den arenaen. Vi har gjennom vår egen satsing fått erfare hvor seriøst og virkelighetsnært dette er. Når det gjelder signeringen av Tommy som vår første profesjonelle simracingutøver, så er Even Management inne i en ny fase. Vi ser at esport er en skikkelig spennende mulighet for oss, forteller administrerende direktør Erik Veiby.

Even Management lanserte sitt eget esportlag i desember i fjor gjennom prosjektet Next Generation. Allerede etter fire måneder ble juniorlaget norgesmestere.

Som en av de beste i verden innen simracing har Tommy Østgaard vært knyttet til Even Management som trener for teamets unge utøvere. Nå har han selv signert utøverkontrakt med managementet, kanskje som den første i verden som får en slik mulighet.

– Jeg kjenner i hvert fall ikke til at noen andre esport-utøvere har et tilsvarende opplegg. Jeg synes det er kult at Even Management tør å være så utradisjonelle og tenke innovativt. For meg er det stort å få en slik mulighet, sier Tommy Østgaard.

– Vi har allerede samarbeidet en stund, og det er ingen tvil om at dette har gjort meg til en bedre utøver. Jeg har fått hjelp til å strukturere hverdagen, trene riktig, fått kostholdsråd og lever som en toppidrettsutøver. Jeg har gått all-in og satser på fulltid. Tilliten fra Even Management er utrolig viktig, forteller han.

Tommy er for øvrig også en av utøverne på Team Norway, som er elite-satsingen til Norges Bilsportforbund og regnes som Norges raskeste landslag.

 27-åringen fra Langhus kjører for Coanda Simsport i Porsche Esports Supercup, som er et uoffisielt VM i simracing. Her ligger han på en knallsterk tredjeplass i sammenlagt. Teamet er begeistret over at han har signert for Even Management.

– De synes det er superspennende og kult. Jeg har delt erfaringene og lærdommene jeg har fått hos Even Management med teamet, og jeg vil påstå at vi har blitt bedre som team av dette, sier han.

Porsche har fått invitasjon til å delta i det som offisielt er den første virtuelle utgaven av 24-timers løpet Le Mans – hvor bare inviterte team kan delta.

Hvert team består av to førere fra den virkelige verden og to førere fra den virtuelle verden, og de skal kjøre samme bilen. Porsche stiller med fabrikkførere og juniorførere fra den virkelige verden, mens Coanda Simsport stiller med førere fra den virtuelle verden.

– Vi bytter sjåfør når bilen er i depotet, men vi har ikke lagt opp den endelige strategien ennå, sier han.

Og det er litt av noen navn som blir å finne på startstreken i det historiske løpet. Formel 1-stjerner som Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya, Bruno Senna, Fernando Alonso og Jensen Button skal nemlig også delta.

I tillegg til andre store, kjente F1-førere som Charles Leclerc, Lando Norris, Max Verstappen og Pierre Gasly.

– Det er nesten så jeg må klype meg i armen. Jeg spilte mye Formel 1-spill da jeg var yngre. Da kjørte jeg mot de gutta. Den gangen var det datamaskinen som styrte dem, nå er det de selv som skal kjøre, sier han.

Selv blir han å finne i en Porsche 911 RSR i GTE-klassen for Porsche Esports Team, og Tommy legger ikke skjul på at målet er å vinne.

– Sammen med meg på laget har jeg briten Nick Tandy, tidligere Le Mans-vinner samt Ayhancan Güven fra Tyrkia, en Porsche-fører som i tillegg er god i simracing. Den siste føreren er Joshua Rogers fra Australia, teamkompis i Coanda Simsport og som leder Porsche Esports Supercup. Jeg er ganske selvsikker før løpet, og mener at vi er favoritter til å vinne klassen. Vi får god støtte fra Porsche – og et team som Porsche kjører alltid for å vinne, sier han med et smil.

Det er i år 50 år siden Porsche Motorsport vant sitt første 24-timers løp på Le Mans.

Løpet starter lørdag 13. juni kl. 15:00 og avsluttes søndag til samme tid. Kvalifisering kjøres fredag kveld. Hele løpet vil bli streamet på YouTube, Twitch og Facebook.

Våren 2019 intervjuet jeg Tommy Østgaard i forbindelse med en motorsport-artikkel i bladet BIL nummer 4-2019. Her følger et utdrag av artikkelen:

Mannen mot strømmen
Mens Norges Bilsportforbund har som mål å rekruttere racerfører fra simracing har Tommy Østgaard (26) gått den omvendte veien. Den tidligere racerføreren er en av verdens beste simulator-førere. Nå går han ned til redusert stilling for å satse maksimalt i VM.

Tommy har drevet med simracing siden han var 14, men han startet med gokart allerede som åtteåring og har også kjørt skikkelig racerbil, både Formel Basic, Clio Cup og Formel Renault i noen sesonger.

For å perfeksjonere seg som fører dro han til England for å trene på det avanserte simulatorsenteret ved Formel 1-banen Silverstone i England i 2014. Tommy kom dit som kunde, men fremviste så gode resultater at han snart ble ansatt som instruktør.

Det innebar at han kunne kjøre så mye simulator han ville, samtidig som det førte til at han fikk noen innhopp i ekte løpsbiler ved noen anledninger.

Arrangør og utøver
Sammen med Henrik Furuseth og Joakim Rognlien står han ansvarlig for gjennomføringen av den norske SimRacingGP-serien i regi av Norges Bilsportforbund – noe som bl.a. innbefatter kommentering av løpene.

I 2018 ble Tommy Østgaard nummer 12 av 40 deltagere som konkurrerte i SimRacing-VM – i år satser han på å gjøre det enda bedre, og for å få tid nok til sin lidenskap trapper han ned til 80 prosent stilling i sin jobb som applikasjonsutvikler i et stort dataselskap.

Hardner til
– Nivået på VM trappes opp betydelig fra årets sesong, blant annet har Porsche gått inn som hovedsponsor. De snakker om å etablere et fabrikkteam og de håper å få med seg andre bilprodusenter også. Premiepotten er på en million kroner, og den som vinner årets serie får 40 prosent av potten i tillegg til andre premier, så jeg kommer til å satse maksimalt sier Tommy.

Årets VM-sesong starter i april og strekker seg over 10 løp på kjente baner. De 20 beste fra forrige sesong er kvalifisert for videre deltagelse, mens tusenvis av håpefulle verden rundt skal slåss om de 20 siste plassene slik at det totalt blir 40 biler i mesterskapet som i år skal kjøres med Porsche 911 GT3 racingbiler.

– Før jeg skulle kjøre kvalifiseringen til fjorårets VM trente jeg fem timer daglig de siste ukene, avslører Tommy og forteller at kjøringen er fysisk krevende. – Selv om det ikke kan sammenlignes med å sitte i en racingbil er både stolen og jeg gjennomvåte etter endt økt, legger han til.

Tommy satser nå enda hardere, og med støtten fra Even Management kan han konsentrere seg hundre prosent om å bli verdens beste simracer.

Tommy Østgaard er nå en del av Even Management. I helgen kjører han 24-timersløpet på Le Mans

pic
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: