-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo tilbakekaller 84.000 biler i Norge
Volvo Cars gjennomfører sin største tilbakekalling noensinne. Nærmere 2,2 millioner biler tilbakekalles på grunn av et problem knyttet til festet av sikkerhetsbeltet. Over 84.000 norske biler er berørt.
– Det stemmer at denne tilbakekallingen også berører Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
– Volvo Cars har som et forebyggende tiltak, og av sikkerhetsmessige grunner, besluttet å tilbakekalle 2.183.701 biler på verdensbasis på grunn av et potensielt problem med en stålkabel i setebeltet i bilenes forseter. I Norge tilbakekalles 84.094 biler, sier han.
De berørte bilmodellene er S80, S80L, V70, XC70, S60, S60CC, S60L, V60 og XC60. Bilene er produsert i perioden 2006 til 2019.
Alle modellene er produsert på den forrige generasjonen av Volvos bilplattformer som het EUCD og som ikke er i produksjon lenger. Tilbakekallingen gjelder ikke de nye Volvo-modellene som selges i Norge i dag, opplyser Volvo-toppen.
– Volvo Cars har identifisert et problem med den fleksible stålkabelen som er koblet til den ytre festeanordningen til setebeltene i bilens forseter. Kabelen, som sitter inne i en gummihylse, kan under visse og veldig sjeldne omstendigheter og bruksmønstre over tid få sliteskader dersom den gjentatte ganger er bøyd over setet. Dette kan i verste fall føre til at setebeltet helt, eller delvis, mister evnen til å stramme seg.
Ifølge Trosby har ikke Volvo mottatt noen rapporter om ulykker eller personskader som følge av problemet, og problemet er ekstremt sjeldent.
– Tilbakekallingen gjøres fordi sikkerhet er av aller høyeste prioritert for Volvo og gjøres som et forebyggende tiltak for å unngå potensielle problemer i fremtiden, sier Trosby.
– Eierne av de berørte bilene blir nå kontaktet og vil få feilen utbedret gratis hos sin respektive Volvo-forhandler, der den berørte delen vil bli byttet ut. Vi vil starte med reparasjoner snarest mulig til høsten. Kunder som har spørsmål knyttet til sin bil kan kontakte sin lokale Volvo-forhandler, vårt kundesenter eller besøke volvocars.no for mer informasjon, sier han.