Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLA

Påkostet A-klasse

Vi mennesker er jo forfengelige langt ned i lommebokas dypeste mørke. Derfor liker vi Mercedes-Benz GLA og bryr oss null om den ikke har snev av SUV over seg så lenge bilen på en tilforlatelig måte polerer selvbildet. Men gir GLA mer bil for pengene enn SUV-er i klassen? En sammenlikning med litt tilårskomne Audi Q3, gir svaret.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

GLA er, litt unyansert sagt, ikke annet enn en påkostet A-klasse med firehjulsdrift og store hjul. Sammen med ulike deksler foran og bak gjør dette bilen tøff og til et blikkfang – og hele herligheten koster 69.000 kroner ekstra sammenliknet med A-klasse 4Matic og 7A girkasse.

Tillegget fra 136 til 170 dieselhester koster riktignok ikke mer enn 31.000 kroner mens tillegget for 4Matic fra tohjulsdrift prises til 45.000 kroner.

Ok. Da har kalkulatoren stoppet på 486.000 kroner før ekstrautstyr for 83.800 kroner. Men for en pakke! Her er de fleste førerstøttesystemer inkludert. Bilen både varsler og automatbremser om føreren ikke gjør det, de adaptive lysene fungerer utmerket og bilen «leser» fartsskilt men mangler adaptiv cruisekontroll.

Morsom på veien
Det som imponerer mest med GLA er at Mercedes faktisk har klart å bygge en bil som oppfører seg bedre enn A-klassen. Den presise styringen i kombinasjon med kraftoverskuddet gjør GLA 220 CDI 4Matic til en drøm å kjøre lengre enn langt med.

De gode veiytelsene henger naturligvis delvis sammen med lav byggehøyde. Utvendig er ikke bilen mer enn 1,49 meter og 11 cm lavere enn Audi Q3. 13,5 cm bakkeklaring gjør at GLA knapt har noe utenfor offentlig vei å gjøre.

Sette seg ned
Derfor setter man seg ned i GLA. Kupeen er egentlig ikke noe særlig mindre enn i Q3, men oppleves sånn på grunn av sittestillingen i førersetet som er 47 cm over asfalten og hele ni cm lavere enn i Q3. På plass bak rattet sitter man godt i seter med god støtte og forlengbar sittepute.


Det mørke interiøret gir opplevelse av å kle på seg bilen og er naturligvis tilsiktet: GLA skal ungdommeliggjøre det godt voksne imaget til Mercedes og være nok et sportslig alibi fra verdens eldste bilprodusent.

Svinesund-skjerm
Interiøret i GLA oser ikke av beste materialvalg med «aluminiumsdetaljer» i plast, men oversikten er god, finishen bra, byggekvalitet som holder Mercedes-nivå, en info/navi-skjerm som har så lite bilde at man skulle tro den var kjøpt på Svinesund, men med generelt god grafikk.

2,1-liters motorvolum, 170 hk og 350 Nm i drakraft gjør bilen til en liten sprinter som vi målte til 8,6 sekunder fra stillestående til 100 km/t mot Audis 11,5 sekunder. Motoren har også bedre fleksibilitet og drar bedre på lave turtall en Audi-motoren.

Forbruket lå bare 11,8 prosent over oppgitt forbruk (0,57 l/mil i test) med 152 gram/km i CO2-utslipp. Dette er akseptabelt.

Når vi først er i befatning med tall: GLA stoppet med Nokian Hakkapelitta R2 fra 80 km/t på 27,7 meter som er tre til fem meter bedre enn normalt på vinterdekk. Bra.


LES VIDERE:
- Innledning
- Mercedes-Benz GLA
- Audi Q3
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz GLA
- Testvurdering og poeng Audi Q3

Powered by Labrador CMS