Skoda Enyaq møter Solan i Alvdal.

PRØVEKJØRT: Skoda Enyaq 85X Sportline Coupé

En oppgradert suksesshistorie

Enyaq er ikke bare Skodas suksesshistorie i Norge, men inne på flere av personbilenes ti-på-topp lister.

Publisert

Det er lett å forstå hvorfor Skoda Enyaq etter en beskjeden oppgradering fortsatt inntar posisjonen blant landets ti mest valgte bilmodeller uansett drivlinje og i elbilhistorisk sammenheng også befinner seg på ti-på-topp listen. Så langt nærmer Enyaq seg 30.000 registreringer siden lanseringen for fire år siden.

For hvorfor endre for mye på en vinner? La oss heller kalle oppgraderingen en lettere retusj slik Skoda selv gjør i markedsføringen: «Ny på utsiden – velkjent på innsiden».

Skarpskåret

Enkle grep foran som inkluderer led-matrix hovedlys gjør profilen med skarpskåret. Samtidig oppleves bilen nærmest som ny selv om MEB-plattformen er den samme, de utvendige målene omtrent identiske med forgjengeren og akselavstanden lik.

Skoda Enyaq var allerede fra begynnelsen en veldig bra bil og stor nok til å dekke de fleste transportbehov. Testbilen, den litt lekrere kupevarianten av bestselgeren 85x, trekker på alle fire, drar fortsatt 1 200 kg tilhengervekt som for de fleste viser seg å være nok. Så sparker den fra med 286 hk.

Nyttig tvers gjennom

Målt mot mange av de kinesiske konkurrentene er ytelsen puslete greier, men hvem har bruk for å ta seg til 100 km/t på mindre enn 6,6 sekunder? Enyaq gir seg ikke på noen måte ut for å være sportsbil selv om den holder sånn cirka følge med legendariske golf GTi, men en tvers gjennom grei og komfortabel bruksbil – og ikke noe annet.

Å sette seg inn i Enyaq er som å trå over dørstokken til et trivelig hjem

Selv om nyttelast, all plassen i baksetet, skiluka, de solide bæreposekrokene i bagasjerommet, ladekabelplassen til venstre i bagasjerommet, paraplyen i fordøra, de to deilige funksjonshjulene i metall på rattet, den store og skarpe skjermen med lettleste funksjoner, headupdisplayet og de fysiske bryterne i nedkant av dashbordet gjenkjennes under begrepet «Simply Clever» fra forgjengeren, gjør dette Enyaq til et trygt valg. Sagt med andre ord: Å sette seg inn i Enyaq er som å trå over dørstokken til et trivelig hjem.

Bruker mindre strøm

Men noen grep har Skoda gjort for å effektivisere drivlinjen på de tre årene som er gått siden forrige gang vi kjørte bilen. Den gang oppga Skoda strømforbruket til 17,1 kWt/100 km, nå er det senket til 16,3 kWt. Bilvekten på 2 250 kg og batteripakken på 77 kWt netto er lik, men endringen har økt oppgitt rekkevidde fra 510 til 528 km.

Ikke imponerende det, men langt mer imponerende er de praktiske realitetene. Eksempelvis rundet testbilen 4 600 km på telleren med et gjennomsnittsforbruk på 16,1 kWt/100 km, og under en langtur på 381 km med gjennomsnittsfart på 75 km/t i det samme landskapet som NAFs etter hvert så kjente rekkeviddetest finner sted, lot gjennomsnittsforbruket seg presse ned til 14,0 kWt hvilket betyr 550 km rekkevidde på et fulladet batteri.

Økt ladefart

Samtidig er ladefarten økt fra 135 til 175 kW, men det overrasket at det tok hele 38 minutter i sommervarmt vært og varmt batteri å lade fra 10 til 80 prosent kapasitet på 38 min.

Skodas norske historie de 30 siste årene er i betydelig grad knyttet til to modeller. Først Octavia som gjorde det stuerent å kjøre Skoda i de fleste sosiale lag, dernest Enyaq som løftet Skoda inn i den elektrifiserte bilverden hvor Skoda så ettertrykkelig befinner seg nå.

Mens Skoda som en av de seneste års fossilvinnere med 17,3 prosent av merkets bilvolum utstyrt med eksosrør i fjor, er fossilandelen så langt i år krøpet ned til 5,5 prosent. I hovedsak handler det om SUV-en Kodiaq.

OPPSUMMERT 

Skoda Enyaq framsto fra første dag som den mest folkelige og praktiske av VW-konsernets MEB-biler. Oppgraderingen har gjort Enyaq like aktuell og mer energieffektiv.

Skoda Enyaq 85X Sportline Coupé

Pris Enyaq fra*Kr. 417 550
Pris denne modell fra*Kr. 539 900
Pris testbil m/utstyrKr. 632 000
MotortypeEl/286 hk - 545 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift
0-100 km/t6,6 sekunder
Toppfart180 km/t
Batteri (netto/brutto)77/82 kWt
Lading DC/AC175/11 kW
Ladefart 10-80% (test)38 min
Strømforbruk (oppgitt/test)16,3/16,1 (14,0) kWt
Rekkevidde (WLTP/test)528/480 (550) km
Dimensjoner (L/B/H)466/188/162 cm
Akselavstand277 cm
Bilvekt2 251 kg
Nyttelast424 kg
Bakkeklaring18,1 cm
Tilhengervekt1 200 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak570 - 1 610 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2021)
Kilde: Produsent/OFV/Vegvesen *Lev Oslo

Høyt til fjells, men ikke høyt forbruk.
En historisk storselger som selger enda bedre i år.
Kupevarianten er hakket lekrere enn den tradisjonelle SUV-en.
Veiens traver møter skogens konge.
Svær lett å finne seg til rette her.
Instrumentskjermen er stor nok til nødvendig informasjon.
Stor og skarp skjerm. Legg merke til knappene i nedkant av dashbordet.
Deilige funksjonshjul i metall på rattet.
Egen klimasone bak og varme i baksetene.
Kun blindsonevarsling i speilene.
Solide posekroker og smart plass til varseltrekanten.
Her skal klesknaggen være.
Veldig god plass i de oppvarmede baksetene.
Smart plass til ladekablene om de ikke legges i «kabelrommet» under gulvet.
Digert bagasjerom. Skiluke er standard.
Et av de mange oppbevaringsrommene
Powered by Labrador CMS