-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Radikal endring av Porsches elbil-planer
Elektrisk Porsche Cayenne nærmer seg debut. Det skjer samtidig med at Porsche slipper enda en kaldusj på elektriske planer.
Som så mange andre revurderer Porsche hele sitt elbil-standpunkt. Fredag sendte de ut en melding som egentlig hørtes ganske desperat ut.
«Porsche fortsetter resolutt sin omfattende justering av produktstrategien» åpner den med.
Og deretter blir vi forsikret om at både hovedstyre og representantskap har besluttet omfattende justeringer for produktutvalget både i mellomlangt og langt perspektiv.
Elbilplaner utsettes
Den nye SUV-serien i segmentet over Cayenne som så langt har vært bestemt som bare elektrisk vil i første runde bli tilbudt bare som forbrenningsmodell eller som plug-in hybrid. Årsaken er markedsforholdene, står det i meldingen.
Dagens forbrenningsmodeller vil fortsette lenger enn planlagt og utviklingen av de planlagte nye plattformene for elbiler som skal komme på 30-tallet vil følge reviderte planer. Introduksjonen av enkelte elbiler vil finne sted senere, sto det også – uten nærmere detaljer.
Disse forholdsreglene er ment å støtte finansielle resultater i kommende forretningsår, men vil føre til merkbart økte avskrivninger og avsetninger på kort sikt.
Det er selvfølgelig bygget myke puter og mye polstring inn i budskapet, om «kommende fantastiske produkter for våre kunder og robuste finansielle resultater for våre investorer» (som har måttet se aksjekursen falle fra 72 for et år siden, til 40-tallet fredag).
Nitrist for aksjonærene
I meldingen satte Porsche også en del tall på elendigheten.
Prognosene for omsetningen ble ikke endret (37 – 38 mrd. euro) men driftsmarginen ble redusert til «svakt positiv» 2 prosent (som er hinsides fra det man venter av et luksusprodukt), mot tidligere 5 – 7 %. Og EBITDA marginen ble kuttet fra 14,5 – 16,5 % til mellom 10,5 og 12,5 %.
Samtidig loves investorene et betydelig lavere utbytte enn tidligere år.
I dag åpnet Frankfurt-børsen med Porsche ned mer enn seks prosent.
«Porsche venter ekstraordinære utgifter på 3,1 milliarder euro i forretningsåret 2025 på grunn av beslutningene tatt nå og tidligere vedtatte endringer i produktstrategien», står det.
Samtidig kunne Oliver Blume, han er sjef både for Porsche og Volkswagen Gruppen, fortelle et møte med journalister og analytikere at Gruppen ville gå på en € 5,1 mrd. smell i år på grunn av Porsches endrede planer.
Bakteppet er selvfølgelig marked, kunder, Kina, tariffer – ikke ukjent for andre bilprodusenter heller.
Allerede i slutten av juli fikk investorene i Volkswagen Gruppen noen av disse informasjonene, selv om Blume da avsluttet med et meget optimistisk «derfor regner vi med å se et positivt momentum igjen fra og med 2026».
På den tiden meldte også Automobilwoche at det internt ble diskutert om K1 (bilen over Cayenne) skulle bygges utelukkende som elektrisk, eller om man allikevel skulle legge til et forbrenningsmotor-alternativ.
Men det tok altså to måneder etter det første varslet før fabrikken gikk ut med at nå er det endelig tegnet et nytt kart. Spørsmålet er om det fremdeles er tid til å orientere seg i det nye landskapet.
Kravet om at Blume må konsentrere seg om bare en av rollene sine kommer nok heller ikke til å avta etter dette.
El-Cayenne skal snart teste interessen hos publikum
Helelektriske Cayenne er i sluttfasen for testing før debut. Porsche har for første gang tatt i bruk digital testing, som erstatter tradisjonelle prototyper.
I den tidlige fasen av utviklingen kunne digitale varianter erstatte omtrent 120 testbiler. Dette har kortet ned behovet for testkjøring, skriver produsenten.
Det er ventet at modellen skal lanseres mot slutten av året. Frykt ikke, elektrisk Cayenne skal ikke erstatte den fossile utgaven.
Hva kan vi vente oss?
Ifølge Autocar plasserer produsenten et batteri på 108kWh under gulvet. Porsche har ikke bekreftet rekkevidden, men vi må anta minimum i området 600 km WLTP.
Ladehastigheten stopper på 400 kW. Det er rimelig å forvente av en splitter ny
million-Porsche.
I likhet med Macan er det er grunn til å tro modellen blir tilgjengelig i Turbo, S og innstegsversjon. Turbo-utgaven ventes å levere nesten 800 hestekrefter.
Porsche har allerede røpet at bilen skal kunne trekke opp mot 3,5 tonn. Om det er etterspurt av kundene sier de ikke noe om. Men det kan være praktisk hvis du skal trekke store pengeskap eller italiensk mahognibåt.

Trådløs lading
Lading fra en plate på bakken skal blir tilgjengelig som ekstrautstyr til den nye bilen. Porsche Wireless Charger skal tilby hastighet opptil 11 kW og fungerer i temperaturer fra -40 til 50 varmegrader.
Porsche hevder at den ikke påvirkes av rusk, som blader eller snø.

Elektrisk Cayenne blir konkurrent til BMW X5 og Ranger Rover
som begge skal komme i elektriske utgaver.
Du må forvente en heftig prislapp på
«riktig» utstyrt Cayenne. Perfekt hvis du vil vise årets bonus eller bare bruke
litt av avkastningen.
