Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred
Ford Five Hundred

Ford Mainstream, også kalt 500

Dette var vel 2002-skissen fra New York som fortalte mest om Fords fremtid. Ingen som så denne ”drømmebilen var vel i tvil om at her var Taurus (bestselgeren til Ford) avløseren. Nå står den produksjonsklar i Detroit.

Publisert Sist oppdatert

Ford regner nok ikke med at den nye 500 eller Fivehundred eller Five Hundred eller hva den heter skal bringe hele sedan-segmentet tilbake til gamle høyder. Men de regner med at denne skal ta en heftig bit av denne delen av markedet og samtidig tjene solide penger mens den gjør det. Men så splittet er markedsbildet blitt at det segmentet som for femten år siden kunne betjenes av en grunn-Taurus i dag må betjenes av tre forskjellige biler. Vi har Freestyle (også Detroit i år) som skal ta en jafs av segmentet, en ny som heter Futura som kommer som 2006-modell og altså dagens tema.

De av dere som husker skissen vil kanskje bli litt skuffet når deres ser disse bildene av produksjonsbilen. Showmobilen var flashy og hadde en helt klar glam-faktor. Dagens er meget mer Camry, fordi det er slik (tror man) at dette publikumet ønsker det.

Men det er elementer som er nye. Pakkingen er helt annerledes enn vi er vant til for mellomstore sedaner. En sittestilling nesten 15 cm høyere enn vanlig smaker allerede av minivan. Benrom i baksetet større enn på en Rolls-Royce Phantom høres bra nok ut og et bagasjerom som kan ta åtte golfbag’er (det tilsvarer visstnok STORT) forteller om at selv om bilen er kortere enn Taurus, har man klart å bygge ganske mange kubikk inn i den. Ford selv sier at mens andre forsøker å bygge personbilbaserte cross-overs bygger de en cross-over basert personbil.

I hvilken grad dette også er en Volvo under vet vi ikke ennå. Men det er ikke usannsynlig at også denne bygges på Volvos P2 plattform, siden 500 og Freestyle (som definitivt er bygget på svensk basis) skal bygges på den samme fabrikken i Chicago. Den har for øvrig en kapasitet på i underkant av 300.000 biler årlig, hvilket kanskje forteller noe om Fords nøkterne ambisjoner. Taurus kunne være oppe i 400.000 enheter årlig.

Men vi vet også at bilen skal bruke samme V6 3 liters Duratec motor som, akkurat som i Frreestyle, skal mate en trinnløst variabel kjede-transmisjon. Og at 4x4 er tilgjengelig, med hilsen fra svenske Haldex. Her ligger det imidlertid også en seks trinns tannhjulsautomat og venter i kulissene. Det er meget sannsynlig at det også blir flere motoralternativer om ikke så veldig lenge.

Interiøret følger også designsjef J. Mays diktat om at ”det er på innsiden vi tilbringer mest tid i bilene våre, så gjør nå den avdelingen attraktiv”. Åtte koppholdere er kanskje beskjedent, men det er flere oppbevaringsområder enn i en Multipla, så det betyr antakelig ny USA-rekord. Litt spennende er en ny hydrografisk metode Ford bruker for å gi et meget troverdig inntrykk av trevirke på innsiden av bilen. Men skinn og pent arbeid er åpenbart ingen bløff.

Det er en del andre elegante detaljer også. Som for eksempel hengslene på bagasjeromslokket som folder seg vekk, helt flatt, når du lukker lokket slik at du ikke knuser Samsoniten din. Av en eller annen grunn er noen av sikkerhetsdetaljene tilleggsutstyr, sideputer for eksempel. Der vil i så fall japanerne fortsatt score stort.

Bilen presenteres som en 2005 modell, så man må nok vente til etter ferien med å få utlevert de første. La oss for Fords skyld håpe det har dannet seg en liten kø da.

Powered by Labrador CMS