-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stordata om Bilens Svake Punkter
Hva gjør man hvis man har tilgang på resultater fra mer enn 20 millioner PKK og innbyttetakster? Man kan riste på hodet over at det virkelig er så mange feil – eller man kan bruke dem til noe fornuftig.
Henrik Jaeck er leder av BUS AS, Norges ledende aktør for innrapportering av PKK, innbyttetaksering og lovpålagt kvalitetssikring for bilverksteder.
Han har blant annet dataløsninger for verkstedenes PKK-innsats – det betyr at via BUS rapporteres svært mange av de PKK som gjennomføres i Norge.
At et av hans systemer også benyttes til innbyttetaksering gjør bare at erfaringsgrunnlaget blir enda større.
Det betyr mange data nok til at han har sett en mulighet for å samle informasjonene i en stor erfaringsbank og bruke dem til å gi et statistisk bilde av forventet situasjon i dag.
Dermed oppsto Oscar Inspector.
Det blir helt galt å kalle det et diagnosesystem, for Oscar er ikke i nærheten av bilen du er interessert i.
Men med registrerings-data og km.-stand kan algoritmer og stordata tegne et bilde av sannsynlig tilstand.
Detaljert
I basen ligger det nå data fra mer enn 20 millioner kontroller som benyttes til å tegne et bilde av tilstanden til den bilen du gjerne vil sjekke.
Kanskje du er interessert i en bruktbil og vil sjekke sannsynlig tilstand, eller vil skaffe deg et troverdig bilde av hvordan din egen bil egentlig har det.
Du går inn på oscarinspector.no og så gir du Oscar informasjon om registreringsnummer og kilometerstand. Dermed får du opp en indikasjon på om bilens tilstand er gul, oransje eller rød.
Men dette er bare første skritt og forteller deg egentlig ikke mer enn at enten virker bilen din veldig bra, eller den er nesten vrak. Det er ved neste trinn du får ut detaljene.
Ved å betale et beskjedent gebyr blir det overordnede bildet splittet opp i en rekke detaljer, og det er der det begynner å bli spennende.
Hvor sannsynlig er det at det er alvorlig ulyd i et hjullager for eksempel, eller hvordan har bremseskivene foran det? Er kanskje bremsevæsken alvorlig forurenset eller hva skjer i opphengningen?
Epler og epler
Det som er viktig å få med her er at samme bil med samme kilometer allikevel kan ha forskjellig resultat på de samme punktene.
Tilsynelatende identiske biler kan ha små deler som er konstruert på forskjellig vis, eller det kan være variasjon i materialene.
Forskjeller store nok til at dersom man ikke tar hensyn til det blir det som å sammenlikne epler med pærer.
Registreringsdataene gjør det mulig trenge gjennom akkurat den bilens omfattende tekniske dokumentasjon slik at biler med variasjoner i selv ganske små komponenter ikke sammenliknes direkte med hverandre.
Man får med andre ord en større sikkerhet for at epler sammenliknes med epler.
For privatmarkedet
Oscar Inspector er først og fremst beregnet for privatmarkedet.
Det proffe har det allerede koblet til verkstedets andre BUS-systemer.
På sikt vil systemet også kunne utvides med, for eksempel, en indeks over delepriser, slik at man enklere kan gjøre et anslag over hvor mye en eventuell reparasjon vil koste.
Eller man kan bruke feilsøkestatistikken til å kalkulere hvor mye det kanskje vil koste ikke å reparere nå.
Men for de mange interesserte private ser jeg for meg at Oscar vil være en interessant del av mobiltelefonens innsats. I forbindelse med eget kjøp og salg av bil, og som hjelp for andre som tenker på brukt.
Men også som en ice breaker i selskapslivet:
- Hvor langt har egentlig den Jaguaren din gått?
- 115.000? er du sikker på at du ikke har en lekkasje i bakre, venstre støtdemper?