Nå sprenges 250 km/t grensen

Flere bilprodusenter bryter nå den frivillige avtalen mellom produsenter og myndigheter, om at bilenes topphastighet skal sperres på 250 km/t.

Publisert Sist oppdatert

Først ute er Mercedes og Porsche, som nå leverer biler med høyere topphastighet. Og dermed vil både Audi, BMW og Lexus følge etter. Topphastighetene holdes nede elektronisk – og enkelte bileiere har selv sørget for at sperrene oppheves.

BMW var tidlig ut med sperret hastighet. Det skjedde ved lansering i 1987 av BMW 750i med V-12 motor. For å tilfredsstille ønsker fra tyske politikere og byråkrater, ble topphastigheten frosset til 250 km/t. Andre produsenter fulgte etter. Og det er ikke mange steder i verden idag med fri hastighet. Tyske motorveier er fortsatt uten fartsgrenser. Det samme er tilfelle i noen få stater i USA, der det ikke er fartsgrenser på dagtid.

Først ut til å gi bilene topphastighet er Mercedes-eide AMG, samt Maybach. Den nye Maybach 57S har en topphastighet på 275 km/t - mens Mercedes SL65 AMG kan nå opp i over 330 km/t, selv om fabrikken oppgir topphastigheten til 300 km/t.

Audi kan ikke være dårligere og nye Audi RS4 med 420 HK motor har en toppfart på 300 km/t - selv om fabrikken oppgir den til 250 km/t. Det samme gjelder den nye Audi R9, sportsbilen bygget på Le Mans Quattro konseptbil. Den blir lansert i 2006.

Porsche holder noe igjen - men nye Boxster har en topphastighet på 256 km/t. Ledelsen for Lexus sier at også deres SC sportsmodeller og LS sedan trolig vil komme uten fartssperre.

Powered by Labrador CMS