-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Prøvekjørt: Smart #5 Brabus
#5, en Smart SUV
Den så langt smarteste og mest interessante modellen fra samarbeidet mellom tyske Daimler og kinesiske Geely bærer navnet #5. Hyggelig priset er den også.
Da Smart-importør Bertel O. Steen lanserte den nye generasjonen Smart fra samarbeidet mellom Daimler og Geely, gjorde de den fundamentale feilen å prise de første modellene (#1 og #3) altfor høyt med katastrofalt lavt salg som konsekvens.
Ideen må ha vært at Smart, med design fra Mercedes-Benz mens Geely fikset teknikken og produserte bilene i Kina, skulle være innsteget i MB-familien.
Dumpet prisene
Det er nå ordnet opp i. #1 og #3 er prisdumpet, på det meste med mer enn 100.000 kroner, samtidig som den langt mer interessante SUV-en #5 prises ganske hyggelig fra 469.900 kroner. Men trolig vil de fleste som reflekterer på #5 legge på 30.000 kroner og kjøpe seg opp fra Pulse til Brabus-versjonen som koster hundrelappen under momsgrensen for elbiler.
Forklaringen ligger i dagen: Tøffere på grunn av Brabus-elementene, headupdisplay, varme i baksetet og ventilasjon i forsetene, 21 tommer hjul mot 20 tommer på grunnvarianten, røde sikkerhetsbelter, oppgradering til Sennheiser lydanlegg og simulert motorlyd for dem det er viktig for. Men viktigst: effektøkning fra 588 til 646 hk og 710 Nm i dreiemoment.
Lynrask
Det siste gjør Smart #5 Brabus lynrask med akselerasjon til 100 km/t på 3,8 sekunder. Ikke det at Pulse som tar deg til 100 km/t på 4,9 sekunder er noen sinke, men pristillegget er helt klart verd hver kroner selv når man ser bort fra forskjellen i ytelse.
Mens Smart #1 og #3 bygges over samme tekniske lest som Volvo EX30 og Zeekr X, har #5 plattformen til Zeekr 7X i bunnen, Det betyr 800 volt teknologi, 100 kWt batteripakke, bra rekkevidde og ikke minst lynrask lading på stasjoner som er kompatible med teknologien.
18 minutter fra 10 til 80 prosent batterikapasitet betyr, i det minste under optimale ladeforhold, 210 km ny rekkevidde på 10 minutter
Mye plass – lader raskt
SUV-lengde på 4,70 meter gjør #5 ganske storvokst med særdeles god plass i baksetet. Høyt over gulvet sittes det også og med glass som dekker et meste av takarealet oppleves det ekstra trivelig å være baksetepassasjer. Med 630 liter bagasjerom, 45 liters frunk og 540 km WLTP-rekkevidde passer #5 ikke bare som familiebil, men kan like gjerne duge som taxi.
18 minutter fra 10 til 80 prosent batterikapasitet betyr, i det minste under optimale ladeforhold, 210 km ny rekkevidde på 10 minutter. Med tanke på at Zeekr 7X gikk 45 km lengre enn oppgitt i seneste NAF rekkeviddetest, lover dette godt for Smart #5.
Innvendig er #5 ikke like klinisk ren som mange kinesisk bygde bilmodeller er for tiden. Akkurat som i Mercedes-modellene befinner knappene for setereguleringen seg på dørpanelene. Det er rikelig med plass til å legge fra seg småsaker i og under midtkonsollen, og forsetepassasjeren tilbys egen underholdningsskjerm skjermet for innsyn fra førerplass.
Bare 4x4
Begge variantene tas til Norge med drift på alle hjul og bilen trekker tilhenger med totalvekt inntil 1 600 kg. Helelektrisk tilhengerfeste koster 17 000 kroner ekstra.
7X er uten tvil Zeekrs morsomste og mest komfortable å kjøre, og i Smart #5 videreføres mange av de samme egenskapene, men med en viktig forskjell. 7X har luftfjæring, i #5 nøyer man seg med mekanisk fjæring. Det betyr ikke minus i notatet for komfort, men #5 flyter ikke like elegant på veien som 7X. Til gjengjeld oppleves den drøyt 2,3 tonn tunge og 1,71 meter høye bilen ganske underholdene selv når svingene kommer tett på.
OPPSUMMERT
Smarts mest vellykkede så langt. En interessant og hyggelig priset familie-SUV.
Smart #5
Pulse/Brabus | |
Pris Pulse | Kr. 469 900 |
Pris Brabus | Kr. 499 900 |
Ytelse Pulse | El/588 hk/643 Nm |
Ytelse Brabus | El/646 hk/710 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9/3,8 sek |
Toppfart | 210 km/t |
Batteri (netto) | 100 kWt |
Lading 800 volt DC | 400 kW |
Ladning AC | 22 kW |
Ladetid 10-80 % | 18 min |
Strømforbruk/100 km | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | 540 km |
V2L/230V | 3,3 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 470/192/171 cm |
Akselavstand | 290 cm |
Bilvekt | 2 345/2 378 kg |
Nyttelast | 427 kg |
Bakkeklaring | 17,5 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg |
Bagasjerom foran | 45 liter |
Bagasjerom bak | 630 - 1 530 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | ***** (2025) |
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen. |