-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Mye styr rundt Leap B05
Småbilen til det kinesiske Stellantis-merket Leap debuterer i München. Sjelden har en stylingmodell uten innmat og understell fått så mye oppmerksomhet.
Stellantis gikk inn i lille Leap i fjor med ganske mye penger og planer om å selge den i Europa.
Det gikk fort, den er allerede på markedet i flere land.
Til München kom de med den kjente B10, og den lenge lovede kompaktmodellen B05.
En bil som nok skal blande seg borti MG4 og ID.3 når den kommer på markedet om et års tid.
Men bortsett fra utvendige mål vet vi ikke noe om den, og dersom du bøyde deg ned for å se om den virkelig hadde uavhengig opphengning foran, fikk du heller ikke noe svar.
Tomt skall
For det som sto på standen i München var en ganske enkel styling-modell, uten vinduer, uten interiør og med mål som tyder på at den står på den nye Leap 3,5 plattformen der batteriet er integrert i chassiset.

Siden plattformen allerede er kjent fra B10 SUV vet vi om en bakhjulsdriftmotor på 215 hk og 240 Nm. Det største batteriet (og sannsynligvis det eneste som blir markedsført) er på 67 kWt og byr på godt over 400 km rekkevidde.
Siden B10 har klassens romsligste interiør, kan vi vel gå ut fra at det også gjelder B05 som i hvert fall er litt mindre kompakt på utsiden enn ID.3: 4430 x 1880 x 1520 mm.

Kommer til Norge?
Jeg tror ikke jeg skal si for mye om utseendet ennå. Det vil ta seg ganske annerledes ut med skikkelige glass og serienær optikk og hjul som ser ut som de hjuler.

Men foreløpig kaller jeg utseendet Leap-standard, slik vi møtte modellene deres i Paris i fjor – når vi ser bort fra Leap T03 da. Storbritannias billigste bil
Den syns jeg er litt gøyal. Skikkelig bull-front og en kropp som ser ut som den har trukket pusten dypt inn og strever for å holde på den.
Stellantis-kontakt Bertel O. Steen har ennå ikke tilstått at de skal begynne å selge Leap
De kan da ikke unngå å gjøre det når den kan markedsføres med BO5 fra BOS.
Faren er at den kanskje skal selges som en Lafa 5 – og da er jo halve vitsen borte.
PS
I dag – fire dager etter at stylingmodellen ble vist på IAA – dukker de første bildene av den ordentlige modellen opp i Kina.
Det er MIIT (The Ministry of Industry and Information Technology) som har sagt ja til å gi den salgsstart-tillatelse i Kina der den skal hete Lafa 5.
Dermed slipper MIIT både bilder og spesifikasjoner bl.a en 160 kW motor får vi vite nå, og en rekkevidde på inntil 605 km.
Akselavstanden visste jeg heller ikke da jeg skrev de forrige avsnittene, nå ser jeg at den er på 2.735 mm. Vekten ligger mellom 1665 og 1715 kg.
Hjemme i Kina setter merket spor etter seg. Ut august solgte Leap nesten 330.000 personbiler.

