-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny BMW 1-serie:
Kompakt kjøreglede i fjerde generasjon
BMW lanserer nå fjerde generasjon 1-serie. Den kommer på markedet i oktober.
1-serien er utvilsomt blant de mest sportslige alternativene i kompaktklassen, spesielt om du går for en M-utgave. Og BMW M er på plass allerede fra lanseringen med en ny M135 xDrive som toppmodell.
Generasjonsskiftet finner sted 20 år etter den første 1-serien så dagens lys, og gjennom denne perioden er det solgt over tre millioner biler av de tre generasjonene.
Bærekraft er selvsagt i fokus, både når det gjelder produksjon og materialvalg. Fabrikken i Leipzig har eget vindkraftanlegg, og setene har for eksempel innmat som er regenerert fra plastmateriale hentet opp fra havet.
På tross av helt ny design er bilen lett gjenkjennelig som en BMW. Sammenlignet med forgjengeren har lengden økt med 42 millimeter til 4.361 mm, høyden er økt med 25 mm til 1.459 mm mens bredden forblir så å si uendret på 1.800 mm.
Førerorientert
Interiøret er førerorientert med BMW curved display bestående av en 10,25-tommers infotainment-skjerm og en 10,7-tommers instrumentskjerm. Den moderne girspaken er plassert på senterkonsollen.
Bakseteryggene kan deles i forholdet 40:20:40, og bagasjerommet har en kapasitet på 380 liter som øker til 1200 liter når seteryggene legges ned. (300-1135 liter i 120 og 120d).
Fra salgsstart kan kunder velge mellom fire varianter – samtlige med 7-trinns Steptronic dobbelclutch automatkasse som standard og eneste alternativ. 120-variantene (bensin og diesel) har mildhybrid-teknologi.
Fakta Ny BMW 1-serie
Modell | 120 | M135 xDrive | 118d | 120d |
Sylindervolum (ccm) | 1499 | 1998 | 1998 | 1998 |
Effekt (hk) | 156 | 300 | 150 | 163 |
Dreiemoment Nm | 240 | 400 | 360 | 400 |
Aks. 0-100 km/t (sek.) | 7,8 | 4,9 | 8,3 | 7,9 |
Toppfart (km/t) | 226 | 250 | 222 | 222 |
Nye BMW 1-serie leveres kun med fossile drivlinjer, og er derfor uaktuell for elbil-landet Norge.