Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed

Publisert

147
147

Innledning

Det er skikkelig snert i Alfa-motoren. 150 hk fra en toliters sugemotor er akseptabelt, og i likhet med 1,6-literen som du finner test av på side 44, går toliteren uforskammet lett og uanstrengt. Gassresponsen er nydelig og akselerasjonen på mellomregisteret upåklagelig. Sammen med et Selespeed som sjalter lynraskt både opp og ned, har du en kraftflyt som vi til nå bare har opplevd i mer motorsterke biler med automatgear.

Fra stillestående er Selespeed fortsatt ikke like kjapt som hvis en er litt aggressiv med manuelt gear, men de fleste vil oppleve at de kommer kjappere i gang. Når første- og andregearet tar slutt, gir Selespeed en tidsbesparelse som for de fleste oppveier den litt trege starten. Det er ved akselerasjon i fart Selespeed virkelig kommer til sin rett. Ligger du i 70 km/t i femtegear, er to raske trykk på knappen på høyre side av rattet, eller to raske trekk i gearspaken, det som skal til for at tredjegearet skal ligge inne. 70 til 100 km/t på 4,6 sekunder vitner om en motor som liker turtall, men som du ser av akselerasjonstallene, er den kjapp også i femtegearet.

Denne generasjonen Selespeed sjalter mykere og kjappere enn de to første generasjonene i Alfa 156. Det blir lett til at du bruker gearskiftet mer enn strengt tatt nødvendig i Alfaen. Åpner du gasspjeldet for fullt i femte- eller fjerdegear og legger inn tredje- eller andregear, snerrer motoren potent. En akkurat passe stor dose mellomgass sørger for at den treffer riktig turtall. Ikke bare en gang i blant, men hver gang. Du kan sjalte ned før en sving og få akkurat det gearet du ønsker – lett og presist. I og med at sjaltingen nå går så raskt, er det lett å lære å utnytte Selespeed.

Selespeed er enkelt å betjene. Nøkkelen er å holde foten på bremsepedalen når du betjener gearskiftet med stillestående bil. Holder du foten på bremsepedalen, er det bare å vri om startnøkkelen og sjaltesystemet velger automatisk frigear selv om revers eller førstegearet lå inne på forhånd.

Ved at gearspaken alltid står i samme posisjon, er alle sjaltebevegelser kjappe og enkle. Fri finner du ved å dytte gearspaken til høyre, revers finner du ved å dytte gearspaken til høyre og bakover, første- eller andregear velger du ved å dytte gearspaken forover. Skal du under kjøring velge et høyere gear, dytter du gearspaken forover, skal du ned drar du den bakover. Du kan godt dytte eller dra to eller tre ganger i spaken, og elektronikken velger og legger kjapt inn det gearet du ønsker. Elektronikken sørger dessuten for at du ikke får lagt inn et gear som er så lavt at motoren kan skades.

Du kan også kjøre Alfaen med automatisk gearskift. Med litt snill omgang med gasspedalen, fungerer det utmerket. Like komfortabelt som med en vanlig automatkasse er det ikke, og akkurat her viser Mercedes at det ligger et lite utviklingspotensiale som Alfa ikke har utforsket ennå – Selespeed er først og fremst myntet på de som vil ha et kjapt og eksakt gearskift tilpasset en sportslig kjørestil.

Det er ingen tvil om at Alfa har tenkt sportslig også når det gjelder kjøreegenskaper. 2.0 Selespeed er litt lavere og står på bredere gummi enn Alfa 147 med 1,6-liters motor. Det betyr bedre grep under bremsing og akselerasjon, men også bedre grep i svingene. Understyringen er ikke plagsomt påtrengende, men er der som er varsku om at Firestonedekkene er på toleransegrensen. Unnamanøveren takler den også overbevisende.

Styrepresisjonen er nydelig uten å være sylskarp, og er ikke på samme nivå som Focus Trend. Det er heller ikke måten Alfaen takler dårlig vei på. Så lenge asfalten er slett er Alfaen svært så forutsigbar, men asfalthull og mellomstore ujevnheter med skarpe kanter har den problemer med, akkurat som 1,6-literen har det. Stabiliteten i svinger med slike ujevnheter er dårlig, og det virker i det hele tatt som om Alfa har en vei å gå for å finne et optimalt oppsett når det gjelder samspillet mellom fjæring og demping.

Det er nemlig ikke bare kjøreegenskapene som lider; komforten er også dårlig på hullete og humpete vei. Det blir for mye risting og skumping. Lyddempingen mot hjul og hjuloppheng avslører også ujevnhetene ved at du hører slagene i hjulopphengene godt. Vår erfaring er at Firestone Firehawk 700 ikke er blant de mest stillegående dekkene på markedet, og vi ser ikke bort fra at lydnivået når det gjelder hjulstøy kan reduseres med mer støysvake dekk. Dekkene bidrar nemlig sterkt til Alfaens høye lydnivå.

Med skinnseter gir Alfa 147 et meget godt inntrykk. Det mørke interiøret i vår 2.0 Selespeed gir et vesentlig mer påkostet inntrykk enn det lyse interiøret i 1,6-literen testet på side 44. 12.600 for skinnseter er en god investering...

Sittekomforten er god, men kjørestillingen er ikke førsteklasses, først og fremst på grunn av at gasspedalen er trukket for langt bak i forhold
til ratt og venstr fotens fothviler. Når en sitter med behagelig avstand til gasspedalen, er det for langt frem til rattet og fothvileren.

Utstyrsnivået er det ikke noe i veien med. Her har du det meste, inkludert stereoanlegg, klimaanlegg, cruisekontroll og stabilitetskontroll.

Vår testbil var lys blå metalikk, en farge som fremhever designen bedre enn mørke farger. Når det gjelder karakter er det få biler i klassen som slår Alfa 147, Mercedes’ SportCoupé inkludert. Dette er en bil å bli glad i, toliteren med Selespeed gearskift er en nytelse å kjøre og kjøreegenskapene er førsteklasses så lenge asfalten er slett. Dårlig vei takler den derimot dårlig, og Alfa må få orden på fjæring og demping.

FØRERPLASS = 9
Skinnsetene løfter Alfaens fra før velutstyrte førerplass. Sittekomforten er god, men kjørestillingen kan bli bedre.
PLASS = 9
Alfa 147 er ikke utviklet med tanke på optimal plassutnyttelse og er intim. Spesielt baksetet føles trangt.
KOMFORT = 8
Hjulopphengene sportslig avstemt, og fjæringskomforten på dårlig. Også støynivået er vel høyt, og det er hjulstøyen som dominerer.
KJØREEGENSKAPER = 9
Sportslig fjæring og demping og brede dekk gir godt feste og trygge kjøreegenskaper. Stabilitetskontroll gir sikkerhet, men på dårlig vei er ikke stabiliteten helt god.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Alfas toliteren går så utrolig lett og svarer kvikt ved gasspådrag. I forhold til Mercedesen er også forbruket akseptabelt.
PRIS OG UTSTYR = 10
Sammenlignet med Mercedesen er Alfaen både velutstyrt og rimelig.

Poengvurderingen gjelder bare for sammenligning i denne testen.

LES VIDERE:
- Mercedes-Benz C200
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS