#3, Smarts kompakte kupe-SUV lanseres i dag og prises fra 425.000 kroner ex levering.

Skal koste fra 425.000 kroner

Er #3 Smart nok?

Med startpris på 425.000 kroner og som en litt forstørret kupeversjon av #1 lanseres i dag kompaktbilen Smart #3 fra samarbeidsprosjektet mellom Mercedes-Benz og Geely. Men er den smart nok?

Publisert

Smart #3 er her med lansering i dag og priset fra 425.000 kroner. Akkurat som 40.000 kroner rimeligere Smart #1 lansert i fjor, kommer 4,40 meter lange og 12 cm lengre #3, i tre utstyrsversjoner: Pro+, Pulse og på toppen Brabus priset til 525.000 kroner. Hva mellomvarianten skal koste er ikke klart ennå, for den er neppe her før til sommeren. #1 og #3 bygges over samme tekniske lest som Volvo EX30 og den ennå ikke Norges-lanserte Zeekr X.

Rimeligste variant driftes kun via bakhjulene, men har med 272 hk trolig nok krefter for de aller fleste.

Kupeversjonen av #1

Litt enkelt sagt er #3 kupeversjonen av #1, så selv med fire cm forlenget akselavstand er den litt trangere i baksetet enn lillebror på grunn av åtte cm lavere høyde og følgelig lavere sittestilling over gulvet.

Opp 100.000 kroner fra grunnversjonen krysses det av i alle utstyrsrubrikkene i Brabus-varianten foruten at motor foran også inkluderes, hvilket bringer ytelsen opp til 428 hk. Det tar bilen til 100 km/t på styggraske 3,7 sekunder.

Massiv kjøreglede

Jeg har kjørt de fire slektningene, og mener kun nyanser skiller dem ute på veien med Smart som ørlite mer aggressiv og Volvo som en tanke mer komfortabel.

Der en rev gjester dashbordskjermen i #1, er dyret byttet ut med en gepard, verdens raskeste landpattedyr, som står klar til angrep når Brabus-knappen aktiveres i #3.

Geely har i plattformen bygd inn så mye kjøreglede at det virkelig skal en kresen sjel til for å si at disse ikke er morsomme å ferdes rundt i. Styringen i #3 kan settes opp i tre manuelle valg, eller du lar elektronikken gjøre jobben ut fra aktuelt kjørehumør.

Brabus-knappen

En egen Brabus-knapp i tillegg til programmene øko, komfort og sport, gir ikke bare kvikkere respons, men det sparker skikkelig i ryggen når pedalen legges flat og hodet kastes mot hodestøttene såpass kraftig at du kjenner Brabus-logoen møter bakhodet samtidig som de knallrøde bilbeltene holder deg på plass. Og i setet sitter du på flere små Brabus-knapper.

Der en rev gjester dashbordskjermen i #1, er dyret byttet ut med en gepard, verdens raskeste landpattedyr, som står klar til angrep når Brabus-knappen aktiveres i #3.

Som å sitte på med Solberg

For at #3 Brabus ikke bare skal føles som en sportsbil, men også låte sånn, står valget mellom tre kunstige lydbilder som igjen kan justeres i tre volumgrader.

Innstilt i Smart original med makset lyd, låter det som om du sitter på med Oliver Solberg ute i rallyløypa. Heldigvis kan alt dette slås av for å nyte stillheten bra veistøydempede elbiler byr på.

Retardasjonen styres i to trinn, men bilen har ikke full én pedals funksjon. Selvkjøring på cirka nivå 2 fungerer greit, men ikke like mykt og sømløst som i bilene til Mercedes-Benz.

Programoppsettet avviker ikke vesentlig fra #1, og som i så mange nye biler styres altfor mange av funksjonene via skjerm, inkludert klimaanlegget. Men enda mer håpløst: også sidespeilene. Selv om Tesla sverger til skjermer for alt som skal stilles inn i bilen, må man ikke nødvendigvis kopiere landets mestselgende bilmerke i alt de foretar seg.

(saken fortsetter)

Dagens Smart er et samarbeidsprosjekt mellom tyske Mercedes-Benz og kinesiske Geely
Interiøret skiller seg sterkt fra Volvo EX30, men har mange fellestrekk med Zeekr X.
Liten, men viktig instrumentskjerm.
Artig bilde på instrumentskjermen når bilen parkeres.
Bra grafikk, men skjerm med altfor mange lag med informasjon.
Lekkert med knallrøde bilbelter og logo i hodeputene.
Kapper med Brabus-logo i seteputen.
Geparden klar til angrep.
15 liter trunk holder til ladekabler.
Innfelte dørhåndtak på alle nye Smart.
Ikke lett å lese symbolene på rattknappene i dagslys.
Deilig å hvile kneet mot et mykt parti på midtkonsollen
Brabus synliggjøres over hele bilen.
Tøft med fargede bremsekalipere.
Aldri i tvil om at dette er en Brabus.

Programmert varme

En fiks detalj gjør det mulig å forhåndsprogrammere varme i ratt og seter slik at dette aktiveres automatisk så snart man setter seg inn i bilen og trykker på bremsepedalen. Den samme pedalen fungerer også som startknapp og styrer førersetet til innstilt posisjon ettersom det glir bakover når man går ut av bilen.

Når blinklysbryteren aktiveres, kommer lyden i høyttaleren på den siden det blinkes til. Fikst, men ikke like fikst som blindsonebildet på instrumentskjermen i flere av modellene til Hyundai og Kia.

Når Smart nå er i ferd med å lansere 4,40 meter lange #3, er den egentlig bare storebror til #1 og Volvo EX30.

#3 trekker inntil 1.600 kg tung tilhenger, frunken laster 15 liter, 40/60 delt bakseterygg med skiluke trekker opp. 4x4-utgavcene har også headupdisplay, liten og smal instrumentskjerm, 12,8 tommer stor infotainmentskjerm og batteripakke oppgitt til 62 kWt.

Mercedes-Benz + Geely

Smart, nå i 50 prosent eierskap mellom Mercedes-Benz og Geely, har ikke annet til felles med Smart lansert i 1998 enn navnet. De to Smart-modellene fyller hullet der de minste og rimeligste Mercedes-modellene befant seg, og er designet av teamet til Mercedes-Benz, men teknisk utviklet av Geely som også produserer bilene.

Hvorfor akkurat Brabus når Mercedes-Benz eier AMG? Selvfølgelig fordi Smarts samarbeide med Brabus strekker seg helt tilbake til 1999.

Lader raskt

Selvfølgelig lyser Smart #3 opp veien foran med smal og elegant LED-teknologi. Men nå som de fleste nye biler har svært godt lys med god spredning til sidene for veien, overrasket det at Geely i Smart ikke har utnyttet LED-teknologien bedre.

Smart oppgir rekkevidden for #3 Brabus til maksimalt 415 km. På vinterføre og temperaturer så vidt på plussiden, skrek bilen ved 320 km etter mer strøm med målt forbruk på 19,6 kWt/100 km, 2 kWt over oppgitt forbruk.

DC maksimale ladefart oppgis til 150 kW. Men viktigere: lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tok 32 minutter, som bare er to minutter unna oppgitt tid. Veldig bra.

Seks forhandlere i de tettest befolkede områdene i Sør-Norge får foreløpig selge Smarts to modeller. Det betyr at denne morsomme småbilen ikke uten videre vil være tilgjengelig i Nord-Norge.

OPPSUMMERT

Kompakt kupe-SUV med morsomme detaljer, høye ytelser og mye kjøreglede, men er den smart nok til å forsvare Brabus-prisen?

Smart #3

#3 Brabus (4WD) #3 Pro+ (2WD)
Pris fra*Kr. 525 000Kr. 425.000
MotortypeElektriskElektrisk
Motor foran156/136 hk/200 NmIngen
Motor bak272 hk/343 Nm272 hk/343 Nm
Samlet ytelse428 hk/543 Nm272 hk/343 Nm
Drivlinje1A, firehjulsdrift1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t3,7 sekunder5,8 sekunder
Toppfart180 km/t180 km
Batteri netto62 kWt62 kWt
Lading DC/AC150/22 kW150/22 kW
Ladefart 10-80% (fabrikk/målt)30/32 min30 min
Strømforbruk 100 km (WLTP/test)17,6/19,6 kWt16,8 kWt
Rekkevidde (WLTP/test)415 km435 km
Dimensjoner (L/B/H)440/184/156 cm440/184/156 cm
Akselavstand279 cm279 cm
Bilvekt1 910 kg1 780 kg
Nyttelast375 kg375 kg
Bakkeklaring16,0 cm16,0 cm
Tilhengervekt1 600 kg1 600 kg
Bagasjerom foran15 liter15 liter
Bagasjerom bak370 - 1 160 liter370 - 1 160 liter
Garanti/km5 år/ubegrenset5 år/ubegrenset
Batterigaranti/km8 år/200 000 km8 år/200 000 km
MiljøklasseAA
Euro NCAP5 stjerner (2023)5 stjerner (2023)
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering

Powered by Labrador CMS