-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skal koste fra 425.000 kroner
Er #3 Smart nok?
Med startpris på 425.000 kroner og som en litt forstørret kupeversjon av #1 lanseres i dag kompaktbilen Smart #3 fra samarbeidsprosjektet mellom Mercedes-Benz og Geely. Men er den smart nok?
Smart #3 er her med lansering i dag og priset fra 425.000 kroner. Akkurat som 40.000 kroner rimeligere Smart #1 lansert i fjor, kommer 4,40 meter lange og 12 cm lengre #3, i tre utstyrsversjoner: Pro+, Pulse og på toppen Brabus priset til 525.000 kroner. Hva mellomvarianten skal koste er ikke klart ennå, for den er neppe her før til sommeren. #1 og #3 bygges over samme tekniske lest som Volvo EX30 og den ennå ikke Norges-lanserte Zeekr X.
Rimeligste variant driftes kun via bakhjulene, men har med 272 hk trolig nok krefter for de aller fleste.
Kupeversjonen av #1
Litt enkelt sagt er #3 kupeversjonen av #1, så selv med fire cm forlenget akselavstand er den litt trangere i baksetet enn lillebror på grunn av åtte cm lavere høyde og følgelig lavere sittestilling over gulvet.
Opp 100.000 kroner fra grunnversjonen krysses det av i alle utstyrsrubrikkene i Brabus-varianten foruten at motor foran også inkluderes, hvilket bringer ytelsen opp til 428 hk. Det tar bilen til 100 km/t på styggraske 3,7 sekunder.
Massiv kjøreglede
Jeg har kjørt de fire slektningene, og mener kun nyanser skiller dem ute på veien med Smart som ørlite mer aggressiv og Volvo som en tanke mer komfortabel.
Der en rev gjester dashbordskjermen i #1, er dyret byttet ut med en gepard, verdens raskeste landpattedyr, som står klar til angrep når Brabus-knappen aktiveres i #3.
Geely har i plattformen bygd inn så mye kjøreglede at det virkelig skal en kresen sjel til for å si at disse ikke er morsomme å ferdes rundt i. Styringen i #3 kan settes opp i tre manuelle valg, eller du lar elektronikken gjøre jobben ut fra aktuelt kjørehumør.
Brabus-knappen
En egen Brabus-knapp i tillegg til programmene øko, komfort og sport, gir ikke bare kvikkere respons, men det sparker skikkelig i ryggen når pedalen legges flat og hodet kastes mot hodestøttene såpass kraftig at du kjenner Brabus-logoen møter bakhodet samtidig som de knallrøde bilbeltene holder deg på plass. Og i setet sitter du på flere små Brabus-knapper.
Der en rev gjester dashbordskjermen i #1, er dyret byttet ut med en gepard, verdens raskeste landpattedyr, som står klar til angrep når Brabus-knappen aktiveres i #3.
Som å sitte på med Solberg
For at #3 Brabus ikke bare skal føles som en sportsbil, men også låte sånn, står valget mellom tre kunstige lydbilder som igjen kan justeres i tre volumgrader.
Innstilt i Smart original med makset lyd, låter det som om du sitter på med Oliver Solberg ute i rallyløypa. Heldigvis kan alt dette slås av for å nyte stillheten bra veistøydempede elbiler byr på.
Retardasjonen styres i to trinn, men bilen har ikke full én pedals funksjon. Selvkjøring på cirka nivå 2 fungerer greit, men ikke like mykt og sømløst som i bilene til Mercedes-Benz.
Programoppsettet avviker ikke vesentlig fra #1, og som i så mange nye biler styres altfor mange av funksjonene via skjerm, inkludert klimaanlegget. Men enda mer håpløst: også sidespeilene. Selv om Tesla sverger til skjermer for alt som skal stilles inn i bilen, må man ikke nødvendigvis kopiere landets mestselgende bilmerke i alt de foretar seg.
(saken fortsetter)
Programmert varme
En fiks detalj gjør det mulig å forhåndsprogrammere varme i ratt og seter slik at dette aktiveres automatisk så snart man setter seg inn i bilen og trykker på bremsepedalen. Den samme pedalen fungerer også som startknapp og styrer førersetet til innstilt posisjon ettersom det glir bakover når man går ut av bilen.
Når blinklysbryteren aktiveres, kommer lyden i høyttaleren på den siden det blinkes til. Fikst, men ikke like fikst som blindsonebildet på instrumentskjermen i flere av modellene til Hyundai og Kia.
Når Smart nå er i ferd med å lansere 4,40 meter lange #3, er den egentlig bare storebror til #1 og Volvo EX30.
#3 trekker inntil 1.600 kg tung tilhenger, frunken laster 15 liter, 40/60 delt bakseterygg med skiluke trekker opp. 4x4-utgavcene har også headupdisplay, liten og smal instrumentskjerm, 12,8 tommer stor infotainmentskjerm og batteripakke oppgitt til 62 kWt.
Mercedes-Benz + Geely
Smart, nå i 50 prosent eierskap mellom Mercedes-Benz og Geely, har ikke annet til felles med Smart lansert i 1998 enn navnet. De to Smart-modellene fyller hullet der de minste og rimeligste Mercedes-modellene befant seg, og er designet av teamet til Mercedes-Benz, men teknisk utviklet av Geely som også produserer bilene.
Hvorfor akkurat Brabus når Mercedes-Benz eier AMG? Selvfølgelig fordi Smarts samarbeide med Brabus strekker seg helt tilbake til 1999.
Lader raskt
Selvfølgelig lyser Smart #3 opp veien foran med smal og elegant LED-teknologi. Men nå som de fleste nye biler har svært godt lys med god spredning til sidene for veien, overrasket det at Geely i Smart ikke har utnyttet LED-teknologien bedre.
Smart oppgir rekkevidden for #3 Brabus til maksimalt 415 km. På vinterføre og temperaturer så vidt på plussiden, skrek bilen ved 320 km etter mer strøm med målt forbruk på 19,6 kWt/100 km, 2 kWt over oppgitt forbruk.
DC maksimale ladefart oppgis til 150 kW. Men viktigere: lading fra 10 til 80 prosent batterikapasitet tok 32 minutter, som bare er to minutter unna oppgitt tid. Veldig bra.
Seks forhandlere i de tettest befolkede områdene i Sør-Norge får foreløpig selge Smarts to modeller. Det betyr at denne morsomme småbilen ikke uten videre vil være tilgjengelig i Nord-Norge.
OPPSUMMERT
Kompakt kupe-SUV med morsomme detaljer, høye ytelser og mye kjøreglede, men er den smart nok til å forsvare Brabus-prisen?
Smart #3
#3 Brabus (4WD) | #3 Pro+ (2WD) | |
Pris fra* | Kr. 525 000 | Kr. 425.000 |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Motor foran | 156/136 hk/200 Nm | Ingen |
Motor bak | 272 hk/343 Nm | 272 hk/343 Nm |
Samlet ytelse | 428 hk/543 Nm | 272 hk/343 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift | 1A, bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 3,7 sekunder | 5,8 sekunder |
Toppfart | 180 km/t | 180 km |
Batteri netto | 62 kWt | 62 kWt |
Lading DC/AC | 150/22 kW | 150/22 kW |
Ladefart 10-80% (fabrikk/målt) | 30/32 min | 30 min |
Strømforbruk 100 km (WLTP/test) | 17,6/19,6 kWt | 16,8 kWt |
Rekkevidde (WLTP/test) | 415 km | 435 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 440/184/156 cm | 440/184/156 cm |
Akselavstand | 279 cm | 279 cm |
Bilvekt | 1 910 kg | 1 780 kg |
Nyttelast | 375 kg | 375 kg |
Bakkeklaring | 16,0 cm | 16,0 cm |
Tilhengervekt | 1 600 kg | 1 600 kg |
Bagasjerom foran | 15 liter | 15 liter |
Bagasjerom bak | 370 - 1 160 liter | 370 - 1 160 liter |
Garanti/km | 5 år/ubegrenset | 5 år/ubegrenset |
Batterigaranti/km | 8 år/200 000 km | 8 år/200 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | 5 stjerner (2023) | 5 stjerner (2023) |
Kilde: Produsent/OFV *Ex levering |