Peugeot 306: Komfortabelt alternativ

Gode kjøreegenskaper og fravær av franske løsninger kjennetegner Peugeots deltaker i kompaktklassen.

Publisert

Først publisert i BIL 10 - 1998.

Peugeot 306 ble lansert i 1993 som etterfølger til 309. I motsetning til 309 som var en firedørs bil med stor bakluke, er 306 en vanlig 3- eller 5-dørs kombikupe. Med en lengde på 400 cm er den 2 cm kortere enn forrige generasjon av Golf, men akselavstanden på 258 cm er 10 cm lengre.

Vi har sakset litt fra Bil nr 3/93 hvor 306 ble testet mot VW Golf, Opel Astra og Toyota Corolla: "306 er den som imponerer mest når det gjelder kjøreegenskaper. Den føles trygg og har en utrolig god stabilitet... 306 følger veien mer, og gir sjåføren bedre kontakt med veien enn for eksempel VW Golf."

306 har en kompakt sporkorrigerende bakaksel med torsjonsfjærer, langsgående bærearmer og liggende støtdempere. Forstillingen er mer lik standarden for klassen med McPherson fjærben. 306 fikk også ros for lavt støynivå i 1993, men er ikke like rommelig, spesielt i baksetet, som for eksempel Golf eller Astra. Bagasjerommet rommer 338 liter (VDA), såfremt man ikke legger ned baksetet.

Siden vi har valgt en XSi som månedens bil, starter vi på toppen av motorutvalget. De mer motorsterke utgavene av 306 har levd et liv litt i skyggen av Golf GTi. Det er helt ufortjent.

75 til 167 hester
Det beste kompromisset mellom effekt og økonomi er nok 2,0 XSi som vi har tatt for oss her. Med 123 hester og et dreiemoment på 176 Nm ved lave 2.750 o/min, er motoren svært lettkjørt. Man slipper å bruke gearspaken i tide og utide. Mens XSi er mer avslappet enn hissig, mangler det ikke på effekt hos 306 S16 og 306 GTi. Begge med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. S16 hadde 155 hester, men ble i 1997 avløst av 306 GTi med hele 167 hester, noe som gjør den til en av de sterkeste i GTi-klassen. 306 GTi er også spesiell med sin 6-trinns gearkasse.

Som vanlig er det ikke disse motorvariantene som har solgt best. Volumselgere er de mindre motorene. Minst er en 1,4-liter med 75 hester, deretter følger en 1,6-liter med 90 hester og en 1,8-liter. Den kommer i to varianter. Enten med to ventiler pr sylinder og 103 hester, eller fire ventiler pr sylinder og 112 hester. Dieselmotorene til Peugeot har godt rykte og rundt 15 prosent av alle 306 er solgt med dieselmotor. Da står valget mellom en 1,9-liter på 70 hester, eller en 1,9-liter turbo med 90 hester.

Skjevt utvalg
Det er for tiden litt dårlig samsvar mellom hvilke modeller som ble solgt nye og de modellene folk på bruktbiljakt ser etter. I kompaktklassen er det for tiden stasjonsvogner som er vanskeligst å finne brukt. Det tok nemlig litt tid før bilfabrikkene fanget opp trenden og lanserte små stasjonsvogner. 306 kom ikke som stasjonsvogn før høsten 1997, så utvalget av brukte biler er beskjedent. Tre- og femdørs kombi er det derimot ikke vanskelig å finne. 306 sedan har, sammen med VW Jetta/Vento, vært populær hos den eldre garde. De kjøper gjerne bilen ny. Men hos bruktbilkjøperne er ikke sedanutgavene like populære. I tillegg til de ovennevnte modeller, kommer også 306 som kabriolet.

I mars 1997 fikk 306 en mindre ansiktsløfting. Karosseriet ble forsterket, blokkeringsfrie bremser ble standard og fronten ble litt forandret.

Fornøyde eiere
De av leserne som skriver inn til oss, roser alle 306 for komfortable og gode kjøreegenskaper. Ingen av dem vil gå med på at 306 er mindre driftssikker enn andre biler. Franske bilers rykte for rust og mekaniske problemer, ble avlivet på 80-tallet. Vi tok med oss en 94-modell XSi til NAF teststasjon. Bilen er kjørt 78.000 km og ser pen ut. Skinnet bedro ikke. En lekk termostatpakning og en slange til servostyringen som dryppet olje, var de eneste feilene som ble oppdaget. Ellers var bilen fri for rust, men det begynner å bli vanlig på nyere bruktbiler.

306 er i følge NAF og Statens Bilprovning i Sverige, ikke plaget av mange feil. Men bremsene bak er ofte i ustand, det samme gjelder parkeringsbrems. Flere eiere av 306 opplyser at forhjulene slites skjevt på utsiden. Slitte foringer i forstillingen, med påfølgende feil spissing på forhjulene, har skylden. Man bør derfor holde et øye med dekkslitasjen.

Bensinkutt
Mange irriterer seg også over at motoren "nykker" ved lave hastigheter. Det skyldes at på biler med katalysator kuttes bensintilførselen helt når man slipper gassen, slik at ikke uforbrent bensin skal forsvinne ut sammen med eksosen og antennes inne i katalysatoren, noe som på sikt vil ødelegge katalysatoren. Men på 1,6-literen til Peugeot 306, merkes dette mer enn på andre bilmodeller.

I kompaktklassen er Peugeot 306 et interessant alternativ. Den har gode og komfortable kjøreegenskaper. Mange mener den har et stilig utseende. Byggekvaliteten er god og prisene på brukte 306 ligger under det du må betale for en tilsvarende Golf.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS