Nissan 350Z: Nissan viser muskler

Første gang jeg så 350Z på gata var i Miami i fjor, der matchet den Porscher og Ferrarier perfekt. Men å se er en ting, å kjøre er noe annet, eller er det ...

Publisert Sist oppdatert

350Z
350Z

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Hos Nissan levner de ingen tvil om at dette er den viktigste nye modellen de har lansert på lenge. Modeller som X-Trail, Primera og Micra skal gi penger i kassa, men 350Z er i følge Nissans president Carlos Ghosn beviset på at Nissan er tilbake etter noen turbulente år. Suksessen så langt er overbevisende, i USA ligger det an til 36.000 leverte 350Z i år og produksjonskapasiteten utnyttes maksimalt for å kunne gi Europa de ca. 5000 bilene vi vil ha neste år, mens salget på hjemmemarkedet er estimert til 12.000 350Z i et fullt år.

Dette er en bil skapt for europeiske kjøreforhold. Den er først og fremst utviklet for USA, det er der volumet vil ligge, men de 350Z som selges i Europa har fått en rekke mindre endringer for å tilpasse den til raske motorveier og krevende svingkombinasjoner i hastigheter over det som er vanlig i både USA og Asia. Jeg er på autobahn A 93 i retning nord. Speedometernåla har ligget på 200-streken en stund og i den lange bakken er det ikke noen antydning til at motoren sliter. Tvert i mot, idet vi runder toppen av bakken står nåla på 240 og det er mer å hente. Politisk korrekt er toppfarten sperret på 250 km/t. V-sekseren har ikke noe vilt fraspark. Men den har et skikkelig og robust skyv helt fra kjelleren. I forhold oppleves Audi TT som en snerten liten råtass. Dette er en muskelbil med solid tyngde både mot veien og når det gjelder skyv.

Stabiliteten i høye hastigheter er førsteklasses, dette er omtrent som å kjøre på skinner. Samtidig er den letthåndterlig og kvikk på svingete vei, og selv om styrerespons og styrefølelsen ikke er grenseflyttende, holder 350Z et nivå som kan sammenlignes med både Porscher og BMWer. Bremsene er forsterket i forhold til i den amerikanske modellen som ble lansert i fjor, og er utviklet av Brembo. Fire kalipere foran og to bak klemmer på skiver med henholdsvis 324 og 322 mm diameter. De europeiske 350Z’ene har også et aerosett som består av bunnpaneler og front- og hekkspoilere. Dette skal redusere luftmotstanden, gi bedre kjøling og forbedre stabiliteten.

Hjulopphengene produseres i aluminium. Foran brukes fjærben i kombinasjon med øvre og nedre bærearmer. Bak brukes støtdempere og separate skrufjærer i kombinasjon med to bærearmer på hver side og langs- og tverrgående støttestag. Det er tilbrakt mange timer på Nürburgring for å finslipe innstillingene av hjulopphengene. Komforten er ikke førsteklasses, men med tanke på kjøreegenskapene er dette på nivå med det beste. Nissan har blant annet samarbeidet med Bridgestone som har utviklet en spesialversjon av Potenza RE-040 nettopp for 350Z.

Kraftig dimensjonert
På dårlige tyske landeveier viser nemlig 350Z at den kan mer enn å jage toppfart. Den kryper inn i svingene med stor presisjon, og med minimal krenging. Ujevnhetene tar den uten å bli forstyrret og viser ingen tendens til svakheter. Nissan har da heller ikke tatt noen sjanser, et kraftig støttestag forbinder støtdempertårnene foran, og et tilsvarende og godt innkapslet deler bagasjerommet og hindrer vridninger bak. 350Z er en kombikupé med stor bakluke, en løsning som er langt fra optimal ved tanke på vridningsstivhet, men det ekstra støttestaget bak sørger sammen med en ekstra kraftig bunnplate for å kompensere for dette. Alt dette sørger for at dette ikke er noen lettvekter. 350Z veier ca. 150 kg mer enn en Porsche 911.

V-sekseren er kombinert med en nyutviklet sekstrinns gearkasse med ekstra korte sjaltebevegelser. De korte og presise gearspakbevegelsene bidrar til å gi 350Z racingfølelse, og holder du V-sekseren i ånde er det fraspark så det holder. Nok til at det er lett å bli overentusiastisk i omgangen med gasspedalen. Selv om fartsopplevelsen er god også i lave hastigheter, har det lett for å gå for fort – 280-hesteren har nemlig et realt skyv og bare lyden er unnskyldning god nok for litt ekstra gassing. Nissan har lagt stor vekt på at 350Z skal ha den rette lyden både for de i bilen og for de som står langs veien. Sekseren har et snerr som er en ekte sportsbil verdig.

Nøkternt førermiljø
Førerplassen er enkel og funksjonell. Bruken av elektronikk er beskjeden og hele førermiljøet har en klassisk stil. Dørpanelene er rene og elegante. De runde instrumentene foran rattet følger med når du regulerer rattets høyde. Til tross for at rattet bare har høyderegulering er kjørestillingen god og har reguleringsmuligheter nok til at både korte og lange vil finne en god kjørestilling. Førersetet har kraftige sidevanger og er mer sportslig utformet enn passasjersetet.

Dette er en ren toseter og selv med det kraftige støttestaget som deler bagasjerommet er det rikelig plass til bagasjen. Bak setene er det to forholdsvis rommelige rom med luker. Nissan har lagt vekt på at 350Z skal kunne fungere som nummer1-bil og tatt hensyn til dette både når det gjelder plassutnyttelse og komfort.

Den norske importøren regner med at 350Z Pack med Bose stereoanlegg, skinnseter og cruisekontroll blir modellen som blir bestselgeren i Norge. For ca. 10.000 kroner i tillegg kan du få tofargede skinnseter. De trykkstøpte RAYS-felgene som var på bilene jeg kjørte i Tyskland er egentlig tilleggsutstyr, men blir standard i Norge og gir en total vektbesparelse på 16 kg sammenlignet med standardfelgene.

Med en prislapp som starter på ca. 750.000 kroner er 350Z vesentlig rimeligere enn Porsche 911, men kjørefølelsen ligger faktisk nærmere 911 enn for eksempel Audi TT 3.2 V6 som prismessig er nærmere. Mercedes-Benz SLK 320 ligger i utgangspunktet 100.000 under 350Z i pris, men også her er det snakk om biler med helt forskjellig karakter. 350Z har egentlig ingen konkurrenter som møter den 100 prosent. Dette er en kjørekåt og robust toseter som det ene øyeblikket utfordrer de etablerte når det gjelder både design og kjøreegenskaper, for i neste øyeblikk å gi behagelig og praktisk transport. Og jeg frykter at denne bilen vil stortrives på norske veier.

NISSAN 350Z:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke, fire ventiler pr. sylinder og variable ventiltider. Kompresjon: 10,3:1. Sylindervolum: 3498 ccm. Boring og slaglengde: 95,5 x 81,4 mm. Effekt: 206 kW (280 hk) v/6200 o/min. Dreiemoment: 363 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 225/45WR18- 245/45WR18.
Mål: Lengde: 431,0 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 132,0 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Sporvidde f/b: 153,5/154,5 cm.
Vekter: Egenvekt: 1547 kg.
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100: 5,9 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,61 l/mil
Forbruk landevei: 0,87 l/mil
Forbruk snitt: 1,14 l/mil
CO2-utslipp: 273 g/km
Pris: kr. 750.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS