Cameron Healy med sin Porsche 356 SL

Frem fra glemselen

Porsche representerte tradisjonene

Porsche er vel de som har lengst, kontinuerlig Le Mans-historie. Så selv om de egentlig gjorde en ganske tragisk figur i årets 24-timersløp, kunne de i hvert fall bidra med direkte forbindelse tilbake til 1951 og Porsches debut på La Sarthe-banen.

Jeg er sikker på at det finnes ivrige bokholdere som vet nøyaktig hvor mange Porscher som har deltatt på Le Mans og når og hvorfor og med hvilket resultat.

Det skulle heller ikke forundre meg om dette var det merket som oftest hadde vært representert på dette tradisjonsrike løpet.

Hva som i hvert fall ble åpenbart for ganske mange i år var at første gang de deltok var i 1951. For en av bilene de stilte med da var på plass igjen, restaurert tilbake til den versjonen den var bygget i da.

Høy stoppfaktor

– Jeg så bilen første gang i 1993 under et av Montereys historiske løp, forteller eieren, Cameron Healey i dag.

– Jeg stoppet tvert. Jeg hadde aldri før sett en Gmünd-Porsche (de første versjonene, før Stuttgart), og jeg hadde ikke peiling på bakgrunnen til denne lille røde roadsteren.

Det viste det seg at det hadde ikke eieren heller, Chuck Forge, som fortsatte å more seg med bilen helt til han døde i 2009, da Porsche-samler Healey fikk overta den.

Det gikk noen rykter om at denne aluminiumsbilen hadde vært i Porsche-skvadronen på Le Mans i 1951 – men bilen så overhodet ikke ut som noen av de som deltok da.

For eksempel var de i hvert fall ikke åpne.

Men Camron Healey kunne etter hvert slå fast at chassis 356/2-063 var en av Le Mans-deltakerne. De to franske førerne som kjørte med Porsche K.G. som team, greide jommen klasseseier.

Det er blitt mange siden.

Fra banen til salgslokalet

Det viste seg at denne bilen ble sendt til California-forhandleren, John von Neumann, i november 1951. Biler måtte selges den gangen, man hadde ikke råd til å gjemme noen til et fremtidig museum.

Hos von Neumann var taket blitt kuttet og det var gjort mange andre inngrep for å spare vekt og gjøre den raskere.

Helt til Healy kjøpte den hadde den levd et ganske forvirret liv i California, så i tillegg til å ville bringe den tilbake til opprinnelige spesifikasjoner og opprinnelig utseende, begynte Healey å drømme om å bringe den tilbake til Le Mans.

Sammen med gode fotografier, detaljer fra Porsche-arkivet og en god kompis, Rod Emory, fikk han bilen tilbake til opprinnelig stand, blant annet med de store dekslene over bakhjulene for å minske luftmotstanden.

Bilen ble sendt til Zuffenhausen der den sto noen uker på Porschemuseet mens Healey sjekket hvilken rute han skulle ta for å komme til Le Mans.

Original rute

Den gang var det ikke snakk om racer-transportører nei, bilene ble kjørt på landevei og Porschearkivet gir som regel svar på alt.

Der fant han en omhyggelig rutebok skrevet av den mekanikeren som hadde ansvar for å få bilen til Le Mans, med liste over hver eneste by han hadde kjørt gjennom.

– Veiene er jo helt annerledes nå, sier Healey.

– Men vi tegnet våre kart og forsøkte å holde oss så tett til den opprinnelige ruten som mulig. Etter å ha kjørt den syns jeg det virker helt utrolig at de klarte det på de to dagene de hadde til rådighet den gangen. De må ha tilbragt veldig mange timer bak dette rattet.

Den siste tirsdagen i mai sa han farvel til Stuttgart og kjørte rett til Rue de 8. Mai i den lille byen Teloché med garasjen som Porsche brukte som hovedkvarter i tyve år.

Så til Le Mans, og vel fremme deltok den i en stor utstilling på museet i Le Mans sammen med 80 andre vinnere som feiret løpets 100-årsjubileum i år. Den deltok i æresrunden før selve løpet og blir der til den skal kjøre Le Mans Classic senere i juni. Deretter skal den til Festival of Speed på Goodwood i juli.

På tide at vi fikk en ekte representant for de bilene som virkelig satte Porsche på det globale bilsport-kartet.

Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Porsche 356 SL fra 1951 returnerer til Le Mans
Powered by Labrador CMS