-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Frem fra glemselen
Porsche representerte tradisjonene
Porsche er vel de som har lengst, kontinuerlig Le Mans-historie. Så selv om de egentlig gjorde en ganske tragisk figur i årets 24-timersløp, kunne de i hvert fall bidra med direkte forbindelse tilbake til 1951 og Porsches debut på La Sarthe-banen.
Jeg er sikker på at det finnes ivrige bokholdere som vet nøyaktig hvor mange Porscher som har deltatt på Le Mans og når og hvorfor og med hvilket resultat.
Det skulle heller ikke forundre meg om dette var det merket som oftest hadde vært representert på dette tradisjonsrike løpet.
Hva som i hvert fall ble åpenbart for ganske mange i år var at første gang de deltok var i 1951. For en av bilene de stilte med da var på plass igjen, restaurert tilbake til den versjonen den var bygget i da.
Høy stoppfaktor
– Jeg så bilen første gang i 1993 under et av Montereys historiske løp, forteller eieren, Cameron Healey i dag.
– Jeg stoppet tvert. Jeg hadde aldri før sett en Gmünd-Porsche (de første versjonene, før Stuttgart), og jeg hadde ikke peiling på bakgrunnen til denne lille røde roadsteren.
Det viste det seg at det hadde ikke eieren heller, Chuck Forge, som fortsatte å more seg med bilen helt til han døde i 2009, da Porsche-samler Healey fikk overta den.
Det gikk noen rykter om at denne aluminiumsbilen hadde vært i Porsche-skvadronen på Le Mans i 1951 – men bilen så overhodet ikke ut som noen av de som deltok da.
For eksempel var de i hvert fall ikke åpne.
Men Camron Healey kunne etter hvert slå fast at chassis 356/2-063 var en av Le Mans-deltakerne. De to franske førerne som kjørte med Porsche K.G. som team, greide jommen klasseseier.
Det er blitt mange siden.
Fra banen til salgslokalet
Det viste seg at denne bilen ble sendt til California-forhandleren, John von Neumann, i november 1951. Biler måtte selges den gangen, man hadde ikke råd til å gjemme noen til et fremtidig museum.
Hos von Neumann var taket blitt kuttet og det var gjort mange andre inngrep for å spare vekt og gjøre den raskere.
Helt til Healy kjøpte den hadde den levd et ganske forvirret liv i California, så i tillegg til å ville bringe den tilbake til opprinnelige spesifikasjoner og opprinnelig utseende, begynte Healey å drømme om å bringe den tilbake til Le Mans.
Sammen med gode fotografier, detaljer fra Porsche-arkivet og en god kompis, Rod Emory, fikk han bilen tilbake til opprinnelig stand, blant annet med de store dekslene over bakhjulene for å minske luftmotstanden.
Bilen ble sendt til Zuffenhausen der den sto noen uker på Porschemuseet mens Healey sjekket hvilken rute han skulle ta for å komme til Le Mans.
Original rute
Den gang var det ikke snakk om racer-transportører nei, bilene ble kjørt på landevei og Porschearkivet gir som regel svar på alt.
Der fant han en omhyggelig rutebok skrevet av den mekanikeren som hadde ansvar for å få bilen til Le Mans, med liste over hver eneste by han hadde kjørt gjennom.
– Veiene er jo helt annerledes nå, sier Healey.
– Men vi tegnet våre kart og forsøkte å holde oss så tett til den opprinnelige ruten som mulig. Etter å ha kjørt den syns jeg det virker helt utrolig at de klarte det på de to dagene de hadde til rådighet den gangen. De må ha tilbragt veldig mange timer bak dette rattet.
Den siste tirsdagen i mai sa han farvel til Stuttgart og kjørte rett til Rue de 8. Mai i den lille byen Teloché med garasjen som Porsche brukte som hovedkvarter i tyve år.
Så til Le Mans, og vel fremme deltok den i en stor utstilling på museet i Le Mans sammen med 80 andre vinnere som feiret løpets 100-årsjubileum i år. Den deltok i æresrunden før selve løpet og blir der til den skal kjøre Le Mans Classic senere i juni. Deretter skal den til Festival of Speed på Goodwood i juli.
På tide at vi fikk en ekte representant for de bilene som virkelig satte Porsche på det globale bilsport-kartet.