MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar
MG 5 Electric - Foto: Øivind Skar

Prøvekjørt

MG5 Luxury: Bra til det meste

En elektrisk stasjonsvogn er kjekk å ha til de fleste familiære transportbehov.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 6/7-2022

I en tid hvor verden nærmest drukner i SUV-er er det befriende å se at MG våger å gjøre en elektrisk versjon av en klassisk stasjonsvogn. For mer klassisk enn MG5 går det neppe an å lage en bil.

Men vent litt, sier du, var ikke MG5 opprinnelig en SAIC-kombi som i andre generasjon endte opp som firedørs sedan? Joda, men her dukker broren Roewe Ei5 opp som en elektrisk versjon av 2017-lanserte Roewe i5.

SAIC tok så Ei5 til Storbritannia og lanserte den som MG5 EV i september 2020 med to batteripakker: 52,2 kWt (344 km rekkevidde) og 61,1 kWt (380 km rekkevidde).

Bare 500 kg

Nå er altså denne litt tilårskomne, men i 2021 faceliftede, 4,60 meter lange stasjonavogna klar for Norge med den største batteripakken på 61 kWt og priset fra 315.000 kroner. Legg på 15.000 kroner for pakke med mer utstyr, og du kan være på vei hjem i en typisk familiebil som dekker de aller fleste familiære transportbehov med unntak av å trekke tung tilhenger.

For her er kineserne knipne: bare 500 kg, men ærlig talt – det holder for de fleste. Heller ikke skiluke unner den kinesiske produsenten deg, og de har bare splittet bakseteryggen 40/60, men bestiller du takboks til skiene sammen med bilen får du også den momsfri.

Ikke frunk

MG5 har heller ikke frunk, men i det minste plass til ladekablene under bagasjeromsgulvet. Hellingen på bakseteryggene når de legges ned er såpass bratt at arealet knapt egner seg til bagasje.

MG5 kjører på det jevne hvilket betyr bra, men ikke oppsiktsvekkende og med tydelig vekt på komfort framfor sportslighet. Å oppholde seg her i noen timer i strekk går helt fint med flater som er gode å ta på – og takk og pris – aluminiumsfinish framfor svartlakkert, blank plast på midtkonsollen. Veganskinn heter det visst når skinnet i setene ikke er ekte skinn.

Naturligvis stiller MG5 med all førerstøtteteknologi som forventes i 2022 som trafikkskiltgjenkjenning, adaptiv fartsholder, kø- og filholderassistent, for å ha nevnt noen av funksjonene.

Ingen gateracer

Et trykk på sportsknappen øker gassresponsen, men gjør slett ikke 156-hesters MG5 til gatas kjappeste. Men man kan ikke få alt for 330.000 kroner. For nettopp prisen er styrken til MG5, du får overraskende mye og praktisk bil med helt akseptabel rekkevidde for en sum som er langt unna politikernes kommende momsgrense for elektriske biler.

MG5 kjører på det jevne hvilket betyr bra, men ikke oppsiktsvekkende og med tydelig vekt på komfort framfor sportslighet

Når bilen fullades i sommervarme dukker rett over 400 km rekkevidde opp på den oppgraderte instrumentskjermen, men regn ikke å få mer enn 360 brukskilometer ut av batteripakken på 61 kWt. På papiret hurtiglades bilen ganske langsomt med maks DC-fart på 87 kW, men vi opplevde at bilen i praksis tok imot nær 100 kW og over ganske langt tidsrom.

Bra ladefart

Lading fra 3 til 50 prosent (27,13 kW = 209 oppgitte kilometer) tok ikke mer enn noen sekunder over 19 minutter. Under neste ladeforsøk langs landeveien (men fortsatt ved å hente strøm fra MERs 150 kW lader) var farten litt lavere, men like fullt ladet vi 38,2 kWt (til 82 prosent batterikapasitet) på 35 minutter.

Det jeg prøver å fortelle er at det ikke ligger noen rekkevidderisiko i å dra på langtur/ferie med MG5. Så vi gjorde det i pinsen og etter å ha lagt bak oss 1100 kilometer på norske og svenske motor- og kystveier, endte vi med å ha brukt 14,9 kWt/100 km, altså langt lavere enn WLTP-oppgitte 17,9 kWt. Bra det.

Kineserne har generelt en vei å gå med infotainmentteknologien i bilene sine, brukervennligheten og ikke minst responstiden på dashbordskjermene. MG5 er intet unntak, og et av problemene på testbilen var hvor lang tid det tok å få bilen til å løse ut ladekabelen etter avbrutt lading.

Plugg & lad-teknologi a la Tesla er MG, som de fleste elbilleverandører, fortsatt langt unna.

VI SYNES

Klassisk, praktisk og framfor alt rimelig el-stasjonsvogn som dekker de fleste familiære behov.

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta MG 5 Luxury

Pris fraKr. 315 090
Pris testbilKr. 330 090
MotortypeElektrisk
Motor156 hk/280 Nm
Batteri61,1 kWt
Lading DC/AC87/11 kW
Drivlinje1A, forhjulsdrift
0-100 km/t8,3 sekuner
Toppfart185 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)17,9 kWt
Rekkevidde (WLTP)380 km
Dimensjoner (L/B/H)460/182/154 cm
Akselavstand267 cm
Bilvekt1562 kg
Bakkeklaring11,5 cm
Tilhengervekt500 kg
Taklast:75 kg
Bagasjerom foran0 liter
Bagasjerom bak479 - 1367 liter
Garanti/km7 år/150 000 km
Batterigaranti/km7 år/150 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent/OFV/Statens vegvesen


Powered by Labrador CMS