-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
BMW 5-serie (E60/61)
BMW 5-serie sjokkerte da den ble lansert. I dag kan den være mye bil for pengene, bare du ser nøye etter før kjøp.
Først publisert i Bil 5-2018
Historikk
BMW 5-serien ble i 2003 lansert i helt ny utgave, med kodenavn E60/61 (sedan/stasjonsvogn). Bilen var designet av amerikanske Chris Bangle, og fikk umiddelbart mye kritikk for «flamesurfacing»-designspråket. I dag vil derimot mange si at det har holdt seg veldig godt.
Bilen erstattet E39-generasjonen, og ble etterfulgt av F10 i 2009.
I tillegg til den polariserende designen, ble E60 kjent for å popularisere iDrive-systemet, lansert et par år tidligere i 7-serien – multimedieanlegget som baserte seg på et styrehjul plassert i midtkonsollen. Også dette var utskjelt i begynnelsen, men med tiden ble systemet oppgradert kraftig, ikke minst gjaldt det grensesnittet. iDrive er i bruk i samtlige BMW-modeller på markedet i dag.
E60/61 fikk en facelift i 2007.
Kvalitet
Kanskje den mest kjente problematikken med E60/61 er overgangen fra M47 til N47 dieselmotorer. Sistnevnte har i mange år slitt voldsomt med registerkjedeproblematikk, og det har vært flere tilbakekallinger relatert til denne motoren.
Resultater fra svenske Bilprovningen viser også at 5-serie jevnt over har flere feil enn snittet ved EU-kontroll, og spesielt gjelder det dieselmotoriserte utgaver.
Generelt tips: Sjekk at bilen har fått jevnlige servicer, at motoren går fint (ingen rasling og ren eksos er to gode indikatorer) og at girkassen girer mykt. Husk: Prøvekjør alltid før kjøp.
Med dagens prisnivå på E60/61 kan det være like greit å se etter en modell med rekkesekser.
Drivlinjer/karosseri
Som BMW-er ellers, var også E60 tilgjengelig med en rekke kombinasjoner på drivlinjer. Bakhjulsdrift var standard, og dette var før 4x4-revolusjonen i Norge, så de langt fleste på bruktmarkedet er bakhjulsdrevne. De fire på Finn.no med «forhjulsdrift» er det bare å glemme …
Motorene strekker seg fra 520d/520i – naturlig nok vanligst i Norge – til 550i for bensin (V8) og 535d for diesel (R6). 520i gikk fra å være rekkesekser med 170 hk, til en rekkefirer med 170 hk i 2007. 520d har hele tiden vært rekkefirer.
Automatgirkasse er desidert vanligst, med 90 prosent av bruktmarkedet, mens miksen sedan/stasjonsvogn fordeler seg 43/57 prosent.
Villest av de alle, er M5. Den har V10-motor med 507 hestekrefter, og var tilgjengelig også som stasjonsvogn. Europeiske biler var kun å få med automat, men i USA var den faktisk tilgjengelig med manuell girkasse!
+/-
+ Et stort utvalg i drivlinjer, mange rekkeseksere
+ Bragte BMW inn i den teknologiske tidsalder
+ God bruktbilutvalg
+ Holder seg designmessig godt
- N47-motorene har problemer med registerkjedet
- Bilprovningen viser over snittet mange feil ved PKK
- Mye elektronikk kan gi mye hodebry
- Tidlig iDrive langt mindre intuitiv enn dagens
Tilbakeblikk
- 520d-motoren gir vesentlig raskere respons i "sport"-modus, som du legger inn ved å vippe gearspaken til venstre.
- Du sitter upåklagelig i setet, men sittekomforten ville vært enda bedre hvis rattet kunne trekkes litt nærmere sjåføren.
Sikkerhet
**** (4 gule stjerner, 1 blank stjerne)
E60 scoret fire stjerner i EuroNCAP-testen i 2004. Dette fikk den når organisasjonen testet bilen på nytt etter at BMW utbedret rattstammen, airbagene, programvare og noen smådetaljer. Karosseriet viser seg å være sterkt, med lite deformasjon av dørene i frontkollisjon. Litt trekk for kraftig smell i brysthøyde for fører, og ikke minst for fotgjengersikkerheten som får blankt stryk.
Konkurrentene
Mercedes E-klasse
+ Romslig og komfortabel
- Girkasse-trøbbel, elektronikk
Audi A6
+Quattro, stort utvalg
- Dyre deler, el- og A/C-rusk
Jaguar XF
+ Lekker, kjøreglad
- Usikker kvalitet
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad