Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner
Bytryner

Bytryner

Trenger du en ekstra stor håndveske, eller accessoirer til en dag på byen – har du kommet til testen for deg.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 6-2013.

Fiat 500 definerte hva en bybil skulle være da den ble lansert. En Vespa for fire, akkurat så chic som bare en liten italiener kan være. Det var i 1957, da originalen ble lansert.

Frem til den ordinære produksjonen ble lagt ned i 1975 rullet over fire millioner småbiler ut fra fabrikkene i Torino, Desio og Palermo. I 2007 kom den tilbake i en moderne tolkning av originalen. Et av få eksempler på at retrodesign kan fungere også for en bil.

Opel er heller ikke fremmed for småbiler, men sammenlignet med den originale 500en er både etterkrigs-Kadett og selv første generasjon Corsa å regne som store biler.

Nå er Adam på plass, et forsøk på å løfte imaget til Opel ytterligere ovenfor lattegenerasjonen, spørsmålet er hva den har å spille på – når den ikke har historien og imaget Fiat kan kaste i potten.

Det var naturlig å ta Fiat 500 Twinair og Adam Slam ned på Grünerløkka og en runde opp Karl Johan, for å se hvem som fant seg lettest til rette. Samtidig syntes vi det var viktig å teste dem også ute på lande- og motorvei for å se om de kan fylle rollen som en fulltidsbil.

LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Fiat 500
- Testvurdering og poeng Opel Adam

Powered by Labrador CMS